– Det är en Star Wars fan-film som gjorts gratis av människor över hela världen. Den är en av de största i sitt slag, säger Rasmus.
Rasmus Tirzitis är en filmskapare vars vision har engagerat runt 200 personer världen över. Fenomenet fan-film är världsomspännande och flertalet filmer som utspelar sig i Star Wars-miljö har gjorts tidigare men ingen har någonsin varit lika ambitiös. Filmerna brukar vara mellan 20-40 minuter långa medan den här har en speltid på 110 minuter.
– Det finns de som är gjorda med leksaker och andra som kostat hundratusentals kronor. Min film har uppmärksammats för hur länge vi har hållt på men också för hur pass lång den är.
Nio år att färdigställa
Threads of Destiny tog nio år att göra och utspelar sig 100 år efter Return of the Jedi. Den återuppfödda Nya Republiken har återinfört demokrati i galaxen och Jediordern har etablerat sig igen. Men motpolen Skenvi Empire är ute efter makten och planeten Corein. Det ska de goda sätta stopp för.
– De flesta lägger mest på effekterna, medan vi har lagt mycket krut på att sätta karaktärerna och det tror jag är viktigt.
Började i gymnasiet
Rasmus har älskat Star Wars sedan barnsben och lusten till filmskapande föddes när han satte upp teaterföreställningar i grundskolan och insåg att film blir förevigat på ett annat vis.
Vid produktionens start gick Rasmus på Nacka Strands Mediegymnasium och i början var det svårt att få omgivningen att ta filmambitionen på allvar.
Rasmus möttes av mycket skepsis, även bland skådespelarna som han hittade via olika forum.
– Där kommer jag som är 18 år och vill göra en Star Wars-film. Det var svårt att övertyga folk om att vi inte skulle ha badrockar och slåss med pinnar i skogen.
Sporren var tanken att engagera ett stort antal människor som inte behövde befinna sig på samma plats och syftet var att göra en film som alla skulle kunna använda som arbetsprov. Något som redan har givit resultat.
– Han som har jobbat från Tyskland fick jobb på Game of Thrones efter att ha visat upp prov från filmen och en annan kille har jobbat med Harry Potter efter det här.
Nio år har gått och en anledning till att det har tagit så lång tid är att alla har jobbat med filmen helt gratis. Kostnaderna på mellan 35 000-50 000 kronor har han tagit ur egen ficka. På grund av arbetet med att bygga ut ett kontaktnät tog det tre till fyra år efter greenscreen-inspelningen i Stockholm, innan materialet aktivt kunde skickas till effektexperterna på olika platser i världen.
– Jag finkammade Youtube efter showreels och besökte specifika forum för att sedan mejla runt till människor över hela världen som kan sin sak.
Lågan för filmen har hållits brinnande i alla år tack vare att Rasmus har jobbat med andra projekt paralellt och fått naturliga pauser för att återkomma till projektet med fräscha ögon.
– Hade jag suttit enbart med filmen hade jag nog blivit kreativt deprimerad och tröttnat.
Resultat över förväntan
Filmen blev mycket bättre än han hade tänkt sig och mest nöjd är han över alla människor han har lärt känna och gärna samarbetar med igen. Favoritsekvensen är en asteroidjakt med enorma stenbumlingar som smäller in i varandra där hjältarna blir jagade av de onda.
– Det var bland det sista vi gjorde och känns som en piedestal av allt vårt arbete genom åren. Ett resultat av hur bra vi blev till slut.
Filmen hade premiär i lördags och släpptes på Youtube dagen efter, med förhoppningen om att den ska ses av miljontals människor.