För snart två veckor sedan lanserade Facebook något som det har ryktats om länge: Instant articles. Det innebär att medieföretag kan publicera sina artiklar direkt på Facebook. Användaren länkas alltså inte vidare, utan läser artikeln där istället. Enligt Facebook själva är fördelen bland annat att det då går betydligt snabbare att ladda en artikel. Produktchefen Michael Reckhow skriver i ett blogginlägg att ”med Instant articles kommer det gå upp till tio gånger snabbare”.
Han menar också att även medieföretagen vinner på det, eftersom annonser kan bäddas in i innehållet och säljer företaget själva in annonsen ska de få hela förtjänsten. Är det däremot Facebook som står för försäljningen får de en del av pengarna. Men den riktiga vinsten för det sociala nätverket lär inte komma därifrån, tror medieforskaren Jonas Andersson Schwarz, utan snarare från det faktum att Facebook håller på att bli en plattform som ska göra internet i övrigt onödigt.
– Vi ser en utveckling där vi går mot att vi använder plattformar som Facebook som ett eget lager som ligger ovanpå den befintliga internet-strukturen. Det är en del av den ekonomiska logiken, säger han.
Nätjättar försöker bredda sig
Facebook är inte ensamma i den strävan. Google har på sätt och vis kommit längre och även en mindre aktör som Spotify försöker – ett tecken på det är nyheten som de släppte förra veckan, att de nu också ska satsa på rörlig bild och poddar. Plattformarna försöker bredda sig, med målet att inga andra plattformar ska behövas. Och därför har Facebook till exemepel lanserat både banktjänster, internetuppkoppling och annonsverktyg det senaste året. Användaren ska helst inte behöva söka sig utanför Facebook. Det är i alla fall Jonas Andersson Schwarz slutsats.
– Facebook vill rota sig in i folks vardag. Det är inbyggt i affärsidén att sträva mot monopol, säger han.
Än så länge är det dock bara nio stora medier som är anslutna till Instant articles. Bland annat The Guardian, NBC och The New York Times. Bland svenska publicister har tjänsten mötts av viss skepticism. Chefredaktörerna för Aftonbladet och Expressen, Jan Helin och Thomas Mattsson, radar upp fler nackdelar än fördelar när de pratar om Instant articles i sin podcast.
– Det är djupt problematiskt skulle jag säga, för det som händer är att du tappar direktkontakten med din publik och Facebook tar positionen som primär nyhetskälla, säger Jan Helin i podcasten.
De två chefredaktörerna ser dels risken att medieföretag kan förlora annonsintäkter eftersom de egna sajterna får färre läsare, och dels risken att det leder till sämre journalistik. Samtidigt förlorar de makten över hur nyheterna paketeras. Även Peter Mackhé, digital mediestrateg, är skeptisk.
– Man tappar helt kontrollen över kundrelationen. I framtiden tror jag att kundrelationen kommer bli det centrala för om mediehusen ska överleva i en digital värld. Att lämna över till Facebook då tror jag inte är så smart, säger han.
Risk för sämre journalistik
Han tror också att journalistiken på sikt kan försämras.
– Mindre direkttrafik gör att mediehusen tappar både prenumerantintäkter och annonsintäkter. Det går inte att leverera journalistik med samma kvalitet för mindre pengar. Så även om det för användaren kan verka bra, man får ta del av gratis innehåll på Facebook, kan man i slutändan få betala i form av sämre innehåll, säger han.
Jonas Andersson Schwarz tror att konsekvenserna kan bli större än så. Kanske inte av Instant articles, men utvecklingen som tjänsten är en del av.
– Ju mer monopolställning de här stora aktörerna som Facebook och Google får, desto större blir behovet av insyn. Deras funktion liknar trots allt statens, de står för viktiga samhällsfunktioner, men sköts av kommersiella företag, säger han.
Att både Google och Facebook dessutom samlar information om användarna är inget nytt. Med Instant articles är tanken att medieföretagen ska få ta del av statistik om användarna. Jonas Andersson Schwarz tycker att det är förvånande att acceptansen för den digitala karläggningen av oss är så pass stor.
– Om en bank, eller om staten, skulle göra samma sak och logga användarbeteenden skulle folk gå i taket. Men på nätet accepterar folk att det du gör loggas. Har du kunskapen och orken går det att komma utanför den personaliserade bubblan. Men alla har inte det.