I veckan är det tio år sedan Mark Zuckerberg tillsammans med sina studiekamrater Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin och Chris Hughes skapade Facebook. En sida som då fungerade ungefär som en skolkatalog för studenterna på Harvard, fast på nätet. Vad som har hänt sedan dess lär få ha missat. Facebook blev som en gigantisk deg som aldrig slutade jäsa. Idag har sidan 1,2 miljarder aktiva användare varje månad. I Sverige använder 56 procent av befolkningen Facebook– fler än någonsin.
Att det kunde bli så tror Nils Gustafsson, statsvetare som har forskat om sociala medier, till viss del är en slump.
– En förutsättning var förstås att man lyckades göra något som människor gillade. Men att Facebook blev så dominerande handlar också om både tur och slump. Plötsligt skaffar en massa människor en viss grej, Facebook i det här fallet, och det i sig gör att det växer.
Globalt kontaktnät
Att Facebook blev ett fenomen utomlands samtidigt som svenskarna tog det till sig har också haft betydelse, tror Annakarin Nygren, disputerad internetforskare, författare och föreläsare.
– Facebook var någonting globalt! Vi kunde få kontakt med människor i hela världen. Och dessutom var Facebook en plats för alla generationer och inte så smalt som många andra forum varit tidigare, säger hon.
Men trots att Facebook numera finns i så gott som varje människans medvetande, och att antalet dagliga användare världen över ökade med 22 procent under 2013, talas det nu om att taket är nått och att utvecklingen kommer att vända.
Först visade en europeisk studie att ungdomarna lämnar Facebook, och för två veckor sedan publicerades en forskarrapport från Princetonuniversitetet i USA, där slutsatsen är att aktiviteten på sidan har minskat sedan 2012. År 2017 kommer den att ha minskat med 80 procent, enligt rapporten. Men varken Annakarin Nyberg eller Nils Gustafsson tror att Facebook är på väg mot sin egen död.
– Så där har det låtit med jämna mellanrum sedan Facebook slog igenom 2007. Jag själv var inte alls säker på att Facebook skulle hålla i mer än något år. Det mest kom och gick, som Lunarstorm och My Space. Men så länge inget annat dyker upp som är mycket bättre tror jag att Facebook kommer att behålla sin ställning, säger Nils Gustafsson.
Kritiken ökar med populariteten
I takt med att Facebook vuxit har också kritiken mot sidan ökat. Forskare har bland annat menat att den som använder Facebook mår sämre än den som inte gör det. Och att ständigt trycka gilla, innebär inte det ett låtsasengagemang? Annakarin Nyberg tror att kritiken är överdriven.
– Jag tror snarare att Facebook gör att fler deltar i diskussioner och tar del av nyheter som sprids. Sociala medier gör det dessutom lättare att få kontakt med makthavare, som själva finns där. Det blir lättare att vara med och påverka, säger hon.
Nils Gustafssons forskningsresultat tyder på att det är så. Han menar att Facebook visserligen inte ökar människors politiska engagemang, men inte heller bidrar till att människor struntar i att engagera sig.
– Att människor inte är med i politiska partier i så stor utsträckning längre är en 30-årig trend, det har ingenting med Facebook att göra. Samtidigt verkar Facebook inte heller hjälpa till att vända den trenden. Däremot gör Facebook att det numer är väldigt mycket lättare att organisera sig. Att få 1 000 personer att gå med i en manifestation var betydligt svårare för tjugo år sedan.
Ett exempel på en sådan mobilisering är manifestationen i Kärrtorp i december. Facebookeventet fick snabbt tusenstals deltagare – som sedan också faktiskt var på plats. Annakarin Nyberg tycker sig se att Facebook allt mer används på det sättet.
– Jag pratade just med mina studenter om det här, och i den generationen – bland de som är 20-någonting – har Facebook allt mer fått en sådan roll. Man delar artiklar, skapar grupper och samlas inför till exempel demonstrationer.