Vad är det för pris ni delar ut egentligen?
– James Tiptree Jr. var en författare som skrev science fiction, sf, av ytterst hög kvalitet. Den användes till och med som argument för varför bra sf skrivs av män. Sedan gick Alice B. Sheldon, som hon hette egentligen, ut och visade att allt det där bara var snack. Priset instiftades 1991 till Alice B. Sheldons ära, av Wiscon, en feministisk kongress för fantastisk litteratur, fantastik, i Wisconsin. Varje år utses en ny jury ut som ska välja ut litteratur som är enastående i fråga om både genusperspektiv och kvalitet.
Varför fyller ett sådant pris för funktion?
– Eftersom Tiptree-priset både har en vinnare och en lång hederslista så fyller det dels en funktion som läslista för dem som är intresserade av sådan här litteratur och av feminism, dels för att hedra bra litteratur.
Hur kändes det att bli utsedd till jurymedlem?
– Helt fantastiskt! Jag har tillbringat ett helt år med att bara läsa litteratur som är medveten och har inte blivit utsatt för en enda manschauvinist eller några stereotypa kvinnoporträtt!
Vad har du att säga om vinnaren av årets pris, N.A. Sulways roman Rupetta?
– Den ligger mig väldigt varmt om hjärtat. När jag läste den blev jag helt golvad av hur fantastiskt välskriven den är och hur den lyckas kommentera alla de ämnen den behandlar på ett sätt som inte är tillrättavisande eller tillrättalagt. Författaren förändrar normen tidigt i berättelsen, och skriver sin egen norm.
De senaste åren har svensk fantastik nått stora framgångar, exempelvis genom författare som Karin Tidbeck, Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg och du själv. Vad tror du det beror på?
– Jag tror det är en fråga om att hinna i kapp, inte att det inte funnits tidigare. Sverige har haft en kärlek till diskbänksrealism från 70-talet och framåt, och fantastiken har varit begränsad till barnböcker och liknande. Här har kritiker och förlag sett ner på fantastiken, och så har det inte varit utomlands. Men internet har varit vår vän de senaste 20 åren. Det ger oss möjlighet att se vad som händer på andra ställen, så det har skett en långsam förändring av generationerna. Nu har vi en vuxengeneration som är uppvuxen med fantastik och utländsk litteratur. Jag märker en stor skillnad från det att jag debuterade 2010. Journalister frågar till exempel inte längre varför jag skriver ”barnlitteratur”.
Vad skulle du vilja sätta i händerna på den som är nyfiken på normbrytande och feministisk fantastik men inte vet var den ska börja?
– Förutom Tiptree-listan? Rupetta är som sagt mycket läsvärd. Men en av klassikerna, Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin är en väldigt bra bok. Även Karin Tidbecks novellsamling Jagannath, som var på Tiptree-listan förra året.