Bakgrunden till till teatergruppens markering är att kulturstödet från Malmö stad har minskat samtidigt som det från regionen har uteblivit helt.
– Det vi får klara oss på nu är pengarna vi får från Kulturrådet. För oss känns det provocerande att man från statligt håll kan ge en halv miljon kronor till en teater i Malmö, medan kommunen sänkts sitt bidrag till 250 000 och regionens anslag inte ens var sökbara för i år. Det har tidigare varit en oskriven regel att man från lokalt håll stöttar med lika mycket som staten ger, säger Jens Peter Karlsson.
Dramaturgiskt har det varit ett experiment från gruppens sida att få till en fungerande föreställning, där skådespelarna Philip Lithner och Vilde Moberg bitvis spelar mot högtalarens inspelade röster. Den första inspelningen, som de först tyckte lät bra, fick göras om då effekten av dem försvann helt när de framfördes på scen.
För skådespelarna innebär den uteblivna tredje parten, att de måste agera fram även de roller som som bara finns i form av röst.
Fri entré
Trots det uteblivna stödet så fortsätter Teaterrepubliken att framföra alla sina föreställning med fri entré.
– Biljettintäkterna har varit en så liten del av vår budget, att det ekonomiskt inte blir någon större skillnad, säger Jens Peter Karlsson.
I ambitionen att nå ut med sitt skådespeleri även till en publik som normalt inte går till teatern, så producerar Teaterrepubliken även teaterpoddar.
– Utöver oss är det bara Sveriges Radio som gör det. Även om deras produktioner håller mycket hög klass så tycker vi att det är fel att det bara finns en aktör på området, säger Jens Peter Karlsson.
Pjäs om egna otroheten
Teaterrepubliken, som delar lokal med Teater 23 i Malmö, bildades av Jens Peter Karlsson 2008. Av de två produktioner om året som teatern har gjort finns fler som blivit uppmärksammade. I ”Kärlek & ångestsyndrom”, som även finns att ladda ner som podd, berättar Jens Peter Karlsson om sin egen historia, där han efter ett antal år erkänner för sin flickvän att han har ljugit för henne och varit otrogen.
– Det som sedan kommer fram är min egentliga hemlighet är den panikångest och det ångestsyndrom som jag har, men aldrig har vågat erkänna för henne. För mig och inom den miljö jag kom ifrån var det med psykisk ohälsa så laddat att jag hellre erkände smutsiga otrohetsaffärer, än sade som det var, säger han.
En annan föreställning med självbiografiskt innehåll, som också den finns som podd, är ”Broderskap” där Jens Peter Karlsson beskriver vad som hände när han kom på sin egen bror med att vara rasist och näthatare.
– Det jag ville skildra var hur dagens växande sprickan mellan ideologier och mellan grupper i samhället, också bidrar till att spräcka familjer, säger han.
Sci-fi-drama
I kommande ”Reboot” är det en helt annan berättelse som förs fram. Det är en sci-fi-historia, skriven av Jens Peter Karlsson, om ett par där mannen är på väg att fria. Kvinnan hejdar pojkvännen med att säga det snart kommer att knacka på dörren, och att om han öppnar dörren så kommer han att dö.
– Han tror först att hon har blivit manipulerad eller kanske galen, men så knackar det verkligen på dörren, säger Jen Peter Karlsson.
Någon podd blir det däremot inte av ”Reboot”.
– Vi har kommit fram till att den inte gör sig i det formatet och vill inte göda poddar bara för att dokumentera, utan för att det vi gör verkligen bli något bra.