– Men jag bor här, just nu i alla fall. Jag är väldigt glad över att få vara tillbaka på den här teatern som jag tycker är helt fantastisk. Jag har varit här en gång innan på Doktor Faustus, berättar Malin Morgan.
Hennes väg mot att hamna just där hon befinner sig är rätt annorlunda.
– Till min stora chock så tyckte jag det var väldigt kul att jobba med Shakespeare. Jag vet inte om jag bör säga det? Men bara några veckor innan jag träffade Dennis satt jag med en kollega och hävdade att jag inte fattade alls varför man ska spela gamla pjäser om och om igen. Varför ska man göra Shakespeare? Men han var väldigt positiv och tyckte tvärtom. Ju mer positiv han blev, ju mer negativ blev jag, så det slutade med att vi till och med blev osams, skrattar Malin.
För att göra en lång historia något kortare så fick hon först låtsas vara jätteintresserad, för att få rollen. Men det övergick rätt snabbt till genuina känslor.
– Då tänkte jag att där ser man hur snabbt man kan få munnen tilltäppt! Och sedan visade det sig att jag faktiskt älskar det, säger Malin Morgan.
Inget konventionellt sätt
Nu handlar den här uppsättningen inte om att ”göra Shakespeare” på något sedvanligt eller konventionellt sätt. Det blir inte elisabetansk teater som på upphovsmakarens tid.
– Nej, det är den väl kanske inte i sitt formspråk. Fast vi är väldigt texttrogna, även om vi har en ny översättning. Men framför allt har vi skurit ner texten till hälften och karaktärerna till en femtedel, säger Dennis Sandin.
En del element minner dock ändå av gamla tiders teater menar han.
– Till exempel så spelar vi på en arenascen. Vi har publiken väldigt nära, precis som man hade på den tiden. Shakespeare har också skrivit som att publiken är med i rummet, så det finns en del som vi delar.
Handlar om svartsjuka
”En vintersaga” handlar framför allt om svartsjuka, och konsekvenserna av svartsjuka. Kung Leontes i sagan har allt. Makt, pengar, en vacker drottning och barn. Men när svartsjukan griper tag i honom och vägrar släppa efter så förändras det mesta.
– Det var det jag fastnade för från början. Precis som att kärlek kan vara psykotisk och få världen att framstå helt annorlunda, så kan motsatsen, svartsjukan, också ha den inverkan. Att allting är ur led, säger Dennis Sandin.
Det är första gången han tar sig an Shakespeare som regissör, även om han agerat som skådespelare förr.
– Så det var rätt spännande för mig också när jag snubblade över den här bearbetningen, som är gjord i Danmark först. Samtidigt så var jag intresserad av att göra en Shakespearepjäs, men kanske en som inte är så vanligt förekommande.
Ständigt aktuellt tema
Med klassiska texter menar man ofta dem som har ett gäng år på nacken, men samtidigt fungerar som speglar för evigt mänskligt beteende. Som tematiskt är ständigt aktuella. Dennis Sandin menar att ”En vintersaga” är just sådan. Att den bär på en insiktsfullhet om svartsjukans konsekvenser, oförmågan att påverka någon som är svartsjuk, hämndbegär och andra moraliska dilemman kring när man förstör sitt liv. Sedan kan själva formerna för berättandet självklart variera. ”En vintersaga” är även och ändå ett sagospel.
– På Shakespeares tid var ”En vintersaga” en fantasi om ett avlägset Sicilien med kungar och drottningar i något slags sagolandskap. Det är något liknande nu hos oss, men inte på det konventionella sättet, säger Dennis.
Folkteatern är, av en slump, inte den enda göteborgsteater som satt upp Shakespeare den här hösten. På Stadsteatern spelar de ”Kung Lear” sedan en tid tillbaka.
– Ja, det insåg jag ju sedan när jag kom hit. Vad fan liksom!? skrattar Dennis Sandin.
– Men det är väl så med idéer? De är ju luftburna och det är ju inte helt ovanligt att samma idéer kommer på olika platser vid samma tidpunkter, fortsätter Malin Morgan.
Klassas som komedi
Vad som räknas som ”komedi” eller ”tragedi” med gamla tiders teaterbenämningar är inte alltid helt logiskt från modern synvinkel. ”En vintersaga” handlar som nämnt framför allt om mörka saker som svartsjuka. Ändå benämns den klassiskt som en komedi.
– Det går inte riktigt att definiera vår version tycker jag. På något sätt är det en tragedi, men den är bitvis så skruvad så det blir dråpligt och komiskt, säger Malin.
– Det är en komedi per definition i original bara för att den slutar med att alla gifter sig. Men Shakespeare hade ofta väldigt tunga ämnen även i sina komedier. Han såg väl att om alla är lyckliga hela tiden så finns det ingen konflikt som styr berättelsen framåt. Det finns en stark motor i svartsjuka, död, mord med mera. Det är ju kanske inte per definition komiskt, även om det kan göras på ett komiskt sätt, fortsätter Dennis.
Utan att avslöja något så görs det i Folkteaterns version även en spinn på huruvida det är ett lyckligt slut eller inte.
”Alltid tre ambitioner”
Framför allt hoppas Dennis Sandin att ”En vintersaga” ska förmedla saker till sin publik.
– Jag har alltid tre ambitioner med mitt arbete, även om jag inte vet om jag alltid lyckas. Men det är att man ska bli känslomässigt berörd, intellektuellt berörd, men även politiskt förflyttad. Jag måste ta ställning för något någonstans. Jag hoppas att man även kan få den känslan här. Vad gör man med människor med makt som är galna?