BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Röst är Göteborgs stadsmissions konstnärliga verksamhet. Det började helt med scenkonst, men har sedan utvecklats till ett paraplybegrepp med flera inriktningar, säger Saga.
Från början var Röst ett samarbete med Folkteatern, och därigenom blev både Saga och Amanda inkopplade. I dag samarbetar de i stället med en rad olika institutioner och organisationer beroende på temat för kommande föreställning.
Röst fungerar som en slags frivillig, rullande teatershow med drop in-funktion. Precis vem som helst får vara med precis när som helst. De går ut med datum för repetitioner och föreställningar och deltagarna är med när de vill och kan.
– Det kan vara allt från människor som knappt har kommit upp ur sängen tidigare till sådana som har sett en föreställning och velat hoppa med, berättar Amanda.
86 personer på scen
Därigenom kan en ensemble bestå av allt från scenproffs till helt nya amatörer, från chefer på företag till människor som inte vet om de får stanna i landet. Röst vägrar konsekvent att kategorisera utan är helt öppet för alla. Som mest har de varit 86 personer på scen under en föreställning, och som minst fem, men det var i Almedalen vilket var svårt att ta sig till för många. Folk kommer och går hela tiden, vilket ställer vissa krav på Amanda och Saga som både regisserar och skriver allt material.
– I de första föreställningarna gjorde vi mer traditionella pjäser. Men vi insåg att vi ville göra mer show som inte blir så upphängt på enskilda personer, säger Amanda.
Den ständiga frågan som Röst ställer är: Vad skulle du säga om alla lyssnade? Svaren, som nu är uppe i kring 500, ligger sedan till grund för föreställningarna.
Den 15 maj är det dags för nästa show. Den här gången bygger föreställningen på berättelser från Rosenlund, där människor har fått svara på frågan. Samarbetet är den här gången med Stadsmuseet, där föreställningen även hålls.
– Precis som att deltagarna kommer och går så gör även numren i showen det. Allt från musik, koreografi och texter är eget och nytt, även om vissa delar kan återkomma, säger Saga.
Alla kommer med förslag
Aktivt började de arbeta mot nästa föreställning i januari. Oftast bygger de upp det så, att arbeta mot målet, som är föreställning, och så byggs showen upp efterhand.
– Materialet kommer från svaren vi får in och jag och Saga lägger mycket tid på att skriva och bearbeta. Sedan arrangeras det ofta på repetitioner och alla kan komma med synpunkter och förslag, säger Amanda.
Inför showen på stadsmuseet är det fyra repetitionstillfällen kvar. Så den som är lite suga på att agera, sjunga, dansa eller annat kan bara titta in.