Dagens ETC träffar Nike Markelius i hennes hemtama miljö på Kafé 44 i Stockholm över en lunch. Så fort hon kliver in i de anrika lokalerna får hon syn på sin gamla vän Eva Fuchs, som var en av de eldsjälar som i början av 80-talet byggde upp och grundade Kafé 44.
– Jag brukade hänga här på Måndagsklubben runt 1984 med Tant Strul och alla mina vänner. Vi var en stor vänskapskrets bestående av musiker, konstnärer, poeter och politiska aktivister. Det är mycket som sitter i väggarna här på 44:an, säger Nike Markelius.
Att skriva har varit lätt, säger hon, flödigt och lustfyllt, även om vissa minnesresor varit smärtsamma att ta sig igenom. Initiativet till självbiografin togs av bokförlaget Modernista.
– Jag har väl en del att säga om punken, svenskt musikliv, om hur det är att vara en kvinnlig instrumentalist i en mansdominerad bransch och om hur en blir behandlad som sjuk och inkomstlös i Moderaternas Sverige, säger hon.
Fann modet att vara sig själv
Som tonåring i slutet av 70-talet upptäckte Nike Markelius punken och började som trummis i bandet Usch. I Trumslag hjärtslag beskriver hon hur punken kom att lägga grunden för allt hon sedan tagit sig för i sitt liv.
– Punken revolterade mot att alla skulle passa in i samma mall. Genom punken fann jag modet att stå upp för och vara mig själv. Jag tycker inte den andan finns idag. Folk är rädda och allt handlar om överlevnad. Egoismen och girigheten har brett ut sig. Det skulle behövas en ny musikrörelse, i samma anda som punken.
Ebba Grön beskriver hon som en viktig motkraft som ställde sig på de svaga och utsattas sida, mot likformigheten och de kommersiella krafterna i samhället.
Usch följde med som förband på deras första turné, med spelningar på en handfull ungdomsgårdar runt om i Stockholms förorter. Nike Markelius var liksom de flesta andra punkmusiker på den här tiden självlärd, men fast övertygad om att hon med musikens kraft kunde förändra världen. En övertygelse hon håller fast vid än idag.
– Man behöver inte vara skolad för att bli en bra musiker. Det är rent av en fördel att vara naken och ren inför sitt uttryck och låtskrivande. Många har fått sin kreativitet förstörd efter att de studerat på musikhögskola, säger Nike Markelius.
”Inte hänt ett skit har hänt”
På åttiotalet blev hon trummis i Tant Strul, som idag räknas som ett av Sveriges mest inflytelserika punkband genom tiderna. Tant Strul frontades av Kajsa Grytt och var något så ovanligt som ett rockband bestående av enbart kvinnliga instrumentalister.
– Vi trodde vi var pionjärer och tänkte att när vi börjar synas kommer fler tjejer att ta efter. Men idag är det 2016 och det har fortfarande inte hänt ett skit. Det finns någon slags förutfattad mening om att tjejer inte kan rocka lika fett som killar. Det är en stor sorg i mig att det fortfarande ser ut så, säger Nike Markelius.
Efter att Tant Strul bröt upp 1985 fortsatte Nike Markelius som musiker, hon satsade på en solokarriär och skrev teaterföreställningar som sattes upp på Dramaten, men det kommersiella genombrottet dröjde och Nike Markelius tvingades hanka sig fram på brödjobb och arbetslöshetsersättning under många år.
– Under långa perioder har det varit väldigt kämpigt och fattigt. Men jag har aldrig gjort avkall på min konstnärliga integritet, kvaliteten eller mina värderingar. Det är jag himla glad och stolt över idag, säger hon.
Skrev om sin utförsäkring
Efter att ha blivit utförsäkrad av Försäkringskassan efter en längre tids sjukdom och sedan som arbetslös överlämnad till ”jobb- och utvecklingsgarantin” (steget innan Fas 3), skrev Nike Markelius en lång ögonvittnesskildring inifrån det vuxendagis de långtidsarbetslösa tvingades gå till för att uppbära sin arbetslöshetsersättning. Texten som publicerades i DN i januari 2013 fick ett enormt genomslag och därefter började skribentuppdragen att trilla in.
– Det ekonomiska systemet i borgarnas hårda Sverige är inte mycket att luta sig mot för de svaga och sjuka. Det här att vi ständigt ska vara nyttiga och lönsamma, det bottnar i en vrångbild av människan, säger Nike Markelius.
Idag skriver Nike Markelius på nytt material till en soloskiva.
– Efter att ha släppt två politiska skivor med Nike och Röda Orkestern, på vilka jag gick till hårt angrepp mot Moderaternas människosyn och arbetslinjen, är texterna som kommer till mig nu mer personliga, säger Nike Markelius.