BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Den rena verkligheten blir mer poetisk när den får framföras av dockor, säger Erik Holmström, regissör och ledare för Malmö dockteater.
Det är många trådar som leder mellan verkligheten och scenen i Skvalpet. Föreställningen kretsar kring en teatergrupp som ska sätta upp en pjäs. Arbetssättet, där verkliga intervjuer vävs in i berättelsen, är samma som Malmö dockteater har arbetat med tidigare. Ämnet som tas upp har, både för den stora och den lilla ensemblen, en samhällskritisk vinkel.
För att knyta verklighet och fiktion än tätare samman så utgår dockscenens grupp från ett citat som återfinns i Malmö dockteaters debutföreställning Funktionell dumhet, där den dåvarande generaldirektören i en intervju liknar funktionshindrade människor på arbetsmarknaden vid ”skvalpet”.
I föreställningen Skvalpet ska gruppen göra en föreställning som handlar om personer som på grund av olika funktionshinder marginaliseras på arbetsmarknaden. Men dramat handlar också i hög grad om livet i en ensemble, där verklighet och ideal krockar på olika sätt.
När man pratar om teater så glömmer man ofta bort att det också är en fråga om lönearbete, säger Erik Holmström.
I dockornas värld får man följa repetitionerna där målet är att skapa konst, men där vägen går via mer eller mindre öppna motsättningar och konflikter. Dockföreställningens regissör heter Erik Högström och är, likt sin motsvarighet i verklig storlek, en rödhårig man med glasögon.
Erik Högström vill nog gärna att de ska arbeta som ett kollektiv, men han glömmer att det är hans idé de jobbar med, och inte deras, säger Erik Holmström.
Arbetet med produktionen har tagit tid. I en fas såg föreställningen ut att landa i en speltid på fyra timmar, vilket sågs som väl magstarkt. För att få allt på plats, i ett mer hanterligt format, har premiären flyttas från nyårsafton till den 9 januari.
Att skapa föreställningen påminner mycket om barns lekar och det är tydligt att arbetet också har varit både lustfyllt och lekfullt för Erik Holmström och hans medarbetare. För Malmö dockteater har den senaste produktionen inneburit att de har promenerat vidare längs ett stråk där de provar nya grepp.
– Föreställningen är mer gåtfull och fantasirik än de vi tidigare har gjort, säger Erik Holmström.
Men arbetet görs mot en dyster kuliss då Malmö dockteater har fått nej på sin ansökan om fortsatt ekonomiskt stöd från kommunen.
– Vi får se hur det går i vår, men det här kan bli det sista vi gör, säger Erik Holmström.