BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Sedan han gick bort har vi pratat om att göra en minneskväll eller något liknande för att hedra hans minne. Vi visste inte i vilken form eller hur vi skulle göra det, säger Jonas Färnlöf, som sitter på en bänk strax bredvid entrén till evenemanget ”I Lasses kvarter”.
Resultatet blev en återkommande minifestival som kretsar kring trädgårdskonserterna i samma trädgård där Lars Färnlöf brukade skapa musik.
”Vi vill vara en plattform”
För att evenemangen ska bli verklighet har Jonas Färnlöf ett nätverk av familj, vänner och volontärer vid sin sida.
Nu har det redan gått sju år sedan Kulturföreningen till Lasse Färnlöfs minne drog igång.
– Musiken har genomsyrat hela vår atmosfär. Nu när vi bokar artister så bokar vi artister vi känner att pappa skulle ha gillat. Premiären varje år är en jazzkväll dedikerad till minnet av honom. Vi brukar blanda in lite saker som folk inte har hört eller inte känner till sedan innan. Bara musiken har hjärta och sväng så är vi intresserade, säger Jonas Färnlöf.
Han konstaterar att det får plats omkring 300 personer i trädgården och att det som mest har varit omkring 250 besökare på plats.
– Vi är jättetacksamma för att vi får vara här och att inga grannar störs av det. Det finns så mycket bra musik och fantastiska kulturyttringar som vi vill vara en plattform för, säger han.
Musiken från trädgårdsscenen är inte nödvändigtvis det som är fokus för alla besökare. Många sitter i bänkraderna framför scenen medan andra har hittat sina stilla gömställen lite längre ifrån i den lummiga trädgården.
– Det är en härlig stämning och ny musik som man inte har hört tidigare. Det är en oas i staden som inte alla känner till, säger besökaren Maria Ihrelius Hvid, som poängterar att atmosfären är det viktiga för henne.
En brasa knastrar strax bredvid henne och Milton Hvid.
– Det här är en oas mitt i livet, säger han.
Musikutbudet kan spreta ordentligt under en I Lasses kvarter-kväll. Robert och Thommy Wahlström, som kallar sig för Barkbröder, improviserar i nordisk folkton på slagverk och sopransax. John-Evert Almquist med Någon form av band verkar inom vistraditionen.
Alla kan bidra med något
Det feministiska hiphopkollektivet Vulvanas ställde sig på scenen vid tiotiden denna lördagskväll i juni.
– Vulvanas var ett tips som kom från en kompis som har varit ljudtekniker i många år. Jag brukar fråga folk som jag har förtroende för som är ute mycket och rör på sig. Han sade ”det här gänget ska du kolla upp”, säger Jonas Färnlöf.
Drömbokningen har I Lasses kvarter redan haft när slagverkaren Marilyn Mazur uppträdde förra året. En artist som han såg live för första gången 1988 när hon uppträdde tillsammans med Miles Davis.
– Atmosfären har hovrat över den här platsen sedan före min fars tid. Folk som har varit på genomresa har gärna stannat till här. Det är högt i tak och den andan har alltid funnits här – fördomsfrihet, improvisation och lek. Resten skapas av mixen av människor. Det är en variation på åldrarna, nästan 0 till 100 på riktigt, säger Jonas Färnlöf.
Han konstaterar att I Lasses kvarter är ”en kärleksfest” där alla kan bidra med något.
– Vi behöver inte verbalisera politiska statements eftersom vår gärning talar sitt tydliga språk, säger han.
I Lasses kvarter äger rum under fyra tillfällen i sommar, den 27 maj, den 17 juni, den 19 augusti och den 2 september.
Den internationellt erkända trumpetaren och kompositören Lars Färnlöf lämnade avtryck bland annat med låtar som ”Att angöra en brygga” och ”Farfars vals”.