BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
En lugn röst illustreras av ett par gröna ögon och händer som först stryker över en gravid mage, och längre fram i filmen håller i barnet som fanns därinne. Vi får aldrig se hela hennes ansikte, när hon ammar, sjunger visor och badar bebisen.
Kvinnan i Mervi Junkkonens film Föda, som visas i tävlingssegmentet på Uppsalas kortfilmfestival, för en ständig kamp med sig själv. Först för att alls kunna äta så mycket att hon kan behålla barnet. Sedan för att inte överföra sin egen matfixering till mammarollen. Det sjuka jaget vill bryta sig igenom och måste bekämpas varje dag.
"Jag blev förvånad"
När ETC Uppsala träffar Mervi Junkkonen på ett kafé berättar hon att hon innan hon träffade kvinnan i filmen aldrig har tänkt på hur ätstörningar påverkar i relationen mellan förälder och barn, och att hon själv alltid har kopplat ihop problematiken med unga tjejer.
– Jag blev förvånad över hur många av alla gravida som har någon sorts ätstörning. Mellan fyra och elva procent. Så jag tyckte att det var ett intressant ämne att ta upp eftersom det inte så ofta diskuteras.
– Dessutom hoppas jag att det kan påverka unga tjejer. Att visa hur det ser ut, att självsvält kan påverka genom hela livet.
Under graviditeten måste kvinnan i filmen tvinga tillbaka sitt sjuka jag på grund av omtanken om barnet. Efter förlossningen vet hon att hon alltid kommer att kämpa med sig själv.
Just hur människor påverkas av nya tillstånd och förändringens utmaningar utgör temat i de flesta av Mervi Junkkonens tidigare dokumentärfilmer. Ett annat genomgående grepp är att gestalta det stora skeendet sett genom den enskilda människan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I About a farm blev det hon själv och hennes egen familj det kom att handla om, då föräldrarna blev tvungna att sälja djuren till slakt och sluta driva lantbruk på sin gård i lilla finska byn Oulunsalo. Den reflekterar landsbygdens tynande tillvaro och dess utmaningar.
Uthman är berättelsen om den missbrukande och kriminellt belastade Jarno som har blivit djupt troende muslim. Även där måste en ny identitet balanseras mot den gamla.
Den mest uppmärksammade film som Mervi Junkkonen har gjort heter Livet efter detta – fyra berättelser om tortyr, och handlar om före detta tortyroffer som inte hade trott att de skulle överleva, och som nu försöker anpassa sig till en vardag där de gjorde just det.
– Det blev uppmärksammat eftersom en huvudkaraktär i filmen blev hemskickad till samma land som han tidigare hade blivit torterad i, berättar Mervi Junkkonen.
– Det var på nyheterna i några dagar, att Finland skickar tillbaka tortyroffer trots att det bryter mot FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.
Mer politiska på senare år
Mervi Junkkunen har sagt att hon tycker att hennes filmer har blivit mer politiska med åren, i den bemärkelsen att de tar sig an just samhälls-frågor på ett annat sätt. Men målet är alltid att skildra det stora perspektivet genom den lilla människan.
Hur kommer du fram till vilket tema du vill beskriva?
– Oftast tar det lång tid. Det börjar med att jag får en idé. Om jag ett halvår senare tycker att den fortfarande är intressant, så kanske jag sätter igång och söker pengar.
De flesta av filmerna hon gör är just korta, säger hon. Varje film är så lång som ämnet kräver. Men det handlar också om att det är lättare att experimentera med formen.
– Vet tittaren att det är en kortfilm och den börjar på ett sätt som känns konstigt så går man med på det, för man vet att man inte behöver hålla uppmärksamheten uppe så länge. Som filmskapare har du också större frihet, filmen behöver inte följa alla stadier som en längre berättelse gör.
Kortfilmfestivalen i Uppsala har hon besökt i flera år. Hon tycker att den är intim och mysig.
– Jag blir alltid förvånad när jag träffar någon från Uppsala som säger att de aldrig har besökt den.
Begränsat med tid, men sugen på att ta del av i alla fall någon liten del av festivalens utbud? Här kommer några tips från arrangören:
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
A Wall is a Screen
En kringvandrande visning förvandlar det offentliga rummet till en pop-up-biograf. Konstnärsgruppen som är baserad i Hamburg kommer att lysa upp fasader och byggnader och för en kväll förvandla centrala Uppsala till en alldeles speciell visningsplats. Celsiushuset 28/10 18.00.
Raffinerat animerat 30 år
Det här jubileumsprogrammet är en topplista över tio av de bästa animerade kortfilmerna från de senaste decennierna, med anledning av att programpunkten Raffinerat Animerat har funnits på programmet i 30 år. 27/10 19.00
Musik nonstop 5: Homage to homeboy Adam Yauch
Under pseudonymen Nathaniel Hörnblowér regisserade Adam Yauch, mer känd som MCA, många av Beastie Boys galna och inflytelserika musikvideor. Programmet innehåller några av hans och kompanjonen Spike Jonze bästa musikvideor och kortfilmer. 28/10 19.00 samt 29/10 21.00
Queer Docs och Queer Fiction
Två program med de bästa nya dokumentärerna och spelfilmerna med hbtq-tema.
Queer docs: 29/10 19.00, 30/10 15.00
Queer fiction: 29/10 21.00, 30/10 17.00
Familjeprogram
I familjeprogrammet visas ett urval av filmerna som visas på Kortfilmfestivalen UNG. Fri entré för alla barn och vuxna. 29/10 11.00, 30/10 13.00