Nils Petter Löfstedt tog sig då an uppgiften som Jean Hermansson kände att han hade lämnat ogjord.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag började filma honom några år innan han gick bort. Han berättar där att ett misstag han gjorde var att han inte hade tagit namnen på de arbetare han hade porträtterat. De fanns bara dokumenterade under sina yrkesbeteckningar, som ”gjutare”, säger Nils Petter Löfstedt.
Hur han spårar personerna på bilderna för att ge dem ett namn och en historia skildras i filmen Himlens mörkrum, som visas under turnén.
Arbetade kvar
Arbetet med att spåra namnen på de porträtterade arbetarna förde Nils Petter Löfstedt mitt in i den omvälvning som svensk industrivärld just genomgår. Några av de verkstadsindustrier som Jean Hermanson hade besökt är nedlagda. På en del pågår arbetet fortfarande, men man har där tagit steget in i en nya tidsålder med moderna maskiner och robotar. Men han fann också förvånande många verkstäder som fanns kvar i samma skick som förr. Där arbetade dessutom en del av dem som hade porträtterats under 60-talet kvar.
– Det var en märklig känsla att kliva in i en lokal och se att där står maskinen från Jeans bild kvar och den fungerar fortfarande, trots att den har pressat plåt i 50 år, säger han.
Arbetsplatsolyckor
Men vad Nils Petter Löftstedt framför allt fann var människoöden. En scen i filmen Himlens mörkrum skildrar Pelle Lundin i Björneborg, som i alla år har kommit ihåg fotografen som var på besök och som har undrat över vad som hände med bilderna. För honom är de förknippade med minnet av bästa vännen och kollegan som sedan dog i en arbetsplatsolycka.
– Det finns många sådana historier. Det finns bilder där upp emot tio personer senare har omkommit i arbetsplatsolyckor av olika slag, säger Nils Petter Löfstedt.
Filmen om hur han letar reda på de porträtterade arbetarna startade en process som pågår än.
– Jag blir uppringd av personer som berättar och spelar ibland in samtal, där jag får ta del av fascinerande livsöden, säger Nils Petter Löfstedt.
Den turné som ska gå runt på i landet är en del i den fortsatta processen. Grundmaterialet är filmen och ett 20-tal stillbilder. Men på platser som Jean Hermansson besökte utökas antalet bilder. Där kommer det dessutom att finnas papper och penna till hands, så att besökare kan skriva ner de berättelser de har som anknyter till bilderna.
”Bilderna får komma hem”
Turnén startar i Björneborg, där många av bilderna en gång togs.
– Det känns som om bilderna får komma hem igen, säger Nils Petter Löfstedt.
Han hoppas på att med tiden kunna återge delar av materialet både i bokform och på en hemsida.
– Ett efterlämnat arkiv kan lätt uppfattas som något dött. Men genom att kunna återskapa händelser knutna till bilderna har det blivit ett arkiv som i hög grad lever, säger han.
Landskrona Foto har åtagit sig att förvara den stora bildsamlingen.
– Det som förvånar mig är att det inte finns någon här i landet som tar ansvaret för att sådana här bildskatter tas om hand på rätt sätt. Som det nu var så fick Jeans barn ärva den och det var då inte givet vad som skulle hända sedan. Sådana här bilder måste tas om hand och förvaras på rätt sätt, vilket inte är en enkel sak, säger han.