Kan virtual reality få oss att leva oss in mer i det vi ser? Det menar FN och FN:s barnfond Unicef, som förra året lanserade varsin mobilapp där användaren kan ta del av ett antal vr-filmer. I filmerna berättas bland annat om ebolaöverlevare i Liberia, om barns hunger i Uganda och om livet efter den stora jordbävningen i Nepal. En film som finns med i båda apparna, ”Clouds over Sidra” – där publiken får följa den syriska flyktingflickan Sidra och hennes liv i ett flyktingläger i Jordanien – visade sig, då den användes i samband med en av Unicef:s gatubaserade insamlingskampanjer, få fler än dubbelt så många att skänka pengar jämfört med en traditionell kampanj.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Upptäcktes av en slump
Christopher Fabian, projektledare vid Unicef:s innovationsenhet och delaktig i produktionen av ”Clouds over Sidra”, förklarar hur vr-filmens empatiska effekter upptäcktes lite av en slump.
– Inom Unicef försöker vi alltid arbeta med den senaste tekniken, och just insamlingskampanjer är egentligen en rätt liten del av allt det vi gör. Men att folk skulle ge dubbelt så mycket pengar som i vanliga fall efter att ha sett ”Clouds over Sidra” – det var inget vi hade förväntat oss när vi producerade filmen, utan kom mer som en positiv bieffekt, säger Christopher Fabian.
Det är inte bara FN och Unicef som använder sig av den nya tekniken för att beröra. Även andra aktörer för mänskliga rättigheter använder virtual reality för att nå ut med sina kampanjer, exempelvis Amnesty International som med den interaktiva vr-berättelsen 360syria låter åskådaren uppleva vardagen i ett sönderbombat Syrien.
Studier vid Stanforduniversitetet har dessutom pekat på att virtual reality har större chanser att väcka vår empati än andra medier, så länge det utförs på rätt sätt, och nyligen lanserade tv-bolaget CNN en särskild vr-satsning med motiveringen att virtual reality-mediet har möjlighet att ”främja empati mellan åskådare och subjekt” och låter journalister lämna en ”varaktig effekt”.
Kan agera direkt
Och för den som direkt vill agera på det hen ser finns också en inbyggd särskild funktion i mobilapparna. Användare av FN:s app har efter att ha sett ”Clouds over Sidra” kunnat ta del av en ”agera”-knapp, som leder direkt till en kanadensisk sajt på vilken det är möjligt att sponsra en flyktingfamilj eller anmäla sig som volontär för att hjälpa nyanlända att komma in i samhället. I Unicef:s app finns, på motsvarande sätt, en länk till kanadensiska Unicef där det går att anmäla sig som månadsgivare.
En av regissörerna bakom ”Clouds over Sidra” är Gabo Arora, tidigare konstnärlig ledare för FN:s vr-satsning och numera vr-rådgivare för ett flertal FN-organ. Han pekar på den virtuella teknikens förmåga att inkludera åskådaren i berättelsen som en avgörande empatifaktor.
– Det är till skillnad från andra medier inte en passiv upplevelse utan en där du själv är aktiv, och där du blir tvungen att visa känslor och reagera över det du ser. När filmen hade premiär för två år sedan på World Economic Forum i Schweiz var responsen överväldigande. Många av deltagarna grät öppet efter visningen – och det här rör sig alltså om statsöverhuvuden och andra som vanligtvis kontrollerar sina känslor, säger Gabo Arora.
Fler användningsområden
Men för Unicef:s del har vr-tekniken långt fler användningsområden än de som handlar om att producera kampanjfilmer. Organisationen hoppas även kunna använda virtual reality som utbildningsverktyg i utvecklingsländer, exempelvis inom vård och skola, och planerar att framöver lansera nya vr-lösningar för samarbete i nödsituationer.
– Virtual reality är ett fantastiskt visualiseringsverktyg, som gör det möjligt att exempelvis snabbt dra ihop ett internationellt samarbete efter en naturkatastrof för att kunna samordna hjälpinsatser, säger Christopher Fabian och avslutar:
– Visst är det otroligt att en teknik som virtual reality kan väcka så pass mycket mer empati än andra medier. Och visst är det lättare för gatuinsamlare att fånga allmänhetens uppmärksamhet genom ny och spännande teknik än med gamla vanliga medel. Samtidigt räcker empati inte till för att kunna lösa de världsomspännande problem Unicef arbetar med – det som behövs i längden är ökad förståelse.