Psykologen Grace (Nicole Kidman) och hennes man, barncancerläkaren Jonathan (Hugh Grant), lever i en priviligierad bubbla på Manhattan. Grace är lite mer bekväm då hon kommer från gamla pengar, ett arv härligt personifierat av hennes lika gråtmilde som grymme patriark Franklin (spelad av Donald Sutherland).
Jonathan har visserligen hög status men verkar komma från mer blygsamma förhållanden och vantrivs bland överklassen.
Efter en insamlingsfest för deras sons dyra privatskola sker plötsligt ett mord på en ung mamma från fattiga Harlem vars son också går på skolan, tack vare ett stipendium.
Trots Jonathans rykte som en vårdande och osjälvisk läkare börjar polisen misstänka honom för dådet. Kanske har han en mörkare, narcissistisk och vårdslös sida som längtar efter spänning utanför äktenskapet?
Hemligheter avslöjas i tillfredställande takt och Grace lär sig saker om sin man hon aldrig kunnat föreställa sig. Vilket faktiskt är lite konstigt med tanke på att hon påstås vara en så kompetent psykolog. ”Min hjärna är starkare än mitt hjärta” säger hon, men hennes beteende talar ofta för motsatsen. Även om Grace inte alltid är konsekvent spelar Nicole Kidman skiten ur rollen. Hon förkroppsligar dubbelheten hos en kvinna som velar mellan att stå vid sin mans sida eller kasta honom till vargarna som han kanske förtjänar. Snart får vi veta att Grace också har en och annan hemlighet och mysteriet tätnar igen.
Den överklassiga hemmahörigheten kan förstås Kidman leverera i sömnen. Hugh Grant är å sin sida också perfekt rollbesatt som den åldrande charmören. En man vars karisma öppnat alla dörrar men som plötsligt hamnar i fängelse. Jag tror att Grant kan relatera.
Mordmysteriet blir snart ett rättegångsdrama, och det är precis där David E. Kelley (”Ally McBeal”, ”Boston Legal”) känner sig hemma. Tyvärr är det lite av ett problem då Kelleys svaghet för sentimentala eller överdrivet dramatiska anföranden bubblar upp i rättssalen.
Detta vägs upp av Susanne Biers proffsiga regi. ”The Undoing” är som mest elegant i sin skildring av klassklyftor. De är lite extra groteska i New York där de astronomiska skillnaderna ofta trängs ihop i samma kvarter. Ekonomisk makt tar sig ständigt nya uttryck i små mellanmänskliga möten på skolan, med polisen, med sina patienter. Det påverkar begär och lojaliteter.
”The undoing” är ingenting vi inte sett förut men är tight och sömnlöst berättad. Ett dyrt prestigedrama vars maskineri funkar utan motstånd.