BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Problemet här i Norden är att dockteater ofta förenas med barnteater, medan det i andra delar av världen är lika mycket vuxenteater. Och tyvärr har barnteater lägre status allmänt och det blir likadant för dockteatern. Så mitt huvudmål med det här är att dra fram och visa hur mycket fantastisk vuxen, internationell figurteater det faktiskt finns. Men det sker absolut inte på bekostnad av familjeteatern utan det är ungefär 50/50, säger Torbjörn Alström, kulturproducent på Frölunda kulturhus och arrangör av festivalen.
Nationellt centrum för figur- och dockteater som ligger bakom festivalen och ingår i Frölunda kulturhus har egentligen funnits i 32 år. Men Torbjörn tog över för tre år sedan och ändrade lite inriktning med mer fokus på den vuxna delen.
Animerad film står för halva festivalen och är primärt inriktad på vuxna och ungdomar över 13 år.
– Festivaler för animerad film finns det gott om, men vi vill skapa en mötesplats för olika animationsutbildningar, intresserade och aktiva. Det är det som saknas i dag, säger Torbjörn.
Stop motion vanligast
Den absolut vanligaste animationstekniken för dockfilm är så kallad stop motion. Där tar man enskilda bilder med små positionsförändringar på figurerna vilket sedan ser levande ut när det förs samman på film.
– Men jag begränsar inte och säger att det ska vara en viss stil, utan det är all typ av animering. I år kommer besökare från Kuba som har jobbat mycket med stop motion, men även med animationsfigurer. Sedan kommer även en dockfilmmakare från Mexiko. Men det är ett väldigt brett spektra av animerad film.
I år har festivalen satsat lite mer på just de internationella gästspelen inom animerad film. Det blir två hela dagar med seminarier och filmvisningar. Tanken är att vartannat år ska fokus ligga på film och vartannat på dockspel. Torbjörn Alström hoppas så klart på många besökare, och de fick en fin start förra året.
– Då hade vi i runda tal 1 000 personer i genomströmning. Men vi hade även en del saker som spelades ute på gatorna. Vi satsar på att ha billigare pris där man kan se mycket snarare än att ha dyra saker med snävare urval.
Förra året hade festivalen en omsättning på 1 miljon kronor.
– Det är bidrag det handlar om i största mån. Den absolut största delen av jobbet handlar om att söka bidrag. Förra året fick vi pengar från kulturråd och från regionen. I år så har jag lyckats få bidrag även från Göteborg & co och Svenska filminstitutet. Och det känns ju jättekul att de vill vara med och stötta.
Figur samarbetar även med Unima, den internationella föreningen för figur-, dock-, maskteater och animerad film. De är världens äldsta teaterorganisation och grundades i Frankrike i början på 1900-talet.
– Vad gäller animerad film så samarbetar jag med Ajan Midhat Ajanovic, som har doktorerat på animerad film och är verksam i Trollhättan, på animationsutbildningen där. Han är så att säga min konsult inom film.