BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Det senaste decenniet har David, under sitt artist-alias Joxaren, varit en av förgrundsgestalterna inom skweee. Musikgenren som kom till i Sverige och Finland i slutet av 00-talet kan beskrivas som en minimalistisk mix av enkla syntslingor och funkiga basgångar, i gränslandet mellan soul, funk och electro.
Nyligen släppte David sin andra singel tillsammans med bröderna Gabriel och Marius Tamas från Rumänien. Bröderna sjunger på rumänska till Davids skweee-influerade beats. De gör manele, en elektronisk klubbmusik som blivit väldigt populär i Rumänien.
– Jag har lärt känna Gabriel eftersom han brukar sitta och tigga utanför Coop i Midsommarkransen där jag bor. Han är en skittrevlig kille och vi har barn i samma ålder. Så en dag i somras började vi prata musik. Jag sjöng en rumänsk låt som jag brukar spela i mina DJ-set och han kände igen den, berättar David Giese.
David arbetar ibland som DJ på Stockholms barer och har länge spelat mycket samtida klubbmusik från länder som Albanien, Ungern och Rumänien.
– Jag har hittat många likheter i både tempo och ljudhantering mellan den musiken och det vi håller på med inom skweeemusiken, och även en del trap och crunk från USA. Det ligger i 70-74 BPM och puttrar, ganska långsamt. Det är inte den här turbofolkmusiken som Goran Bregovic gör, utan mycket tyngre, mer melankoliskt, suggestivt och elektroniskt.
Frågade Gabriel om musiken
David började ta in fler och fler sådana influenser i sin egen musik och förra sommaren kom han med en låt till sin nye vän Gabriel och frågade vad han tyckte.
– Han gillade det och jag frågade om han visste någon som kunde sjunga. ”Försök med mig, eller kanske min bror!”, svarade Gabriel. Och han sjöng väl okej, men hans brorsa, Marius, var verkligen en artist. Så vi bokade en dag i studion och jag gav dem ett dagsarvode för att jobba, utöver royalties så klart. Man måste vara extra noga med de bitarna när man jobbar med folk som kommer från så annorlunda ekonomiska förutsättningar. Vanligtvis i den här branschen går man ju alltid back, man får aldrig tillräcklig ersättning någonstans, men man får ut sin musik i bästa fall. Men i deras fall så likställer jag det alltid med ett dagsarbete plus royalties.
Vi sitter på Davids kontor nära Mariatorget. Han försörjer sig som formgivare och gör bland annat tv-vinjetter, förtexter till filmer, musikvideor och affischer.
– Jag räknar baklänges på mina arbetsdagar och tar precis så mycket jobb jag behöver för att gå runt med min vardagsekonomi. Sedan tackar jag nej till en del jobb för att göra mer minuspräglade grejer, och spendera tid med min familj.
Förra sommaren släppte de EP:n ”Manelectronics” på vinylskiva, som såldes av Gabriels och Marius familjer från gatan i Midsommarkransen och Hornstull.
– Alla som ville ha den fick gå och köpa den av Marius fru under bron. Efterhand släppte vi den på cd också. När sommaren var slut hade vi dragit in ungefär 12 000 spänn, som gick direkt till de familjerna. Samtidigt hade jag fått ut min musik och nått ut till en massa nya människor. Det var verkligen en trippelvinst.
Provar bröllopskostymer
I börjav av maj släpptes en ny singel, ”Nunta de Valoare”, med tillhörande video där Gabriel och Marius provar bröllopskostymer på Tonys Mode i Hallunda.
Just nu är Gabriel och Marius hemma i Rumänien igen.
– De är skitglada över det här. Men samtidigt så är det en balansgång. Jag kan ju inte låtsas som att anledningen till deras närvaro i Stockholm inte finns. Det är ju extrem fattigdom som har fört dem hit. De bor i en bil när de är här. Gabriel är en jävligt duktig och företagsam snubbe. De är väldigt angelägna om att inte göra något olagligt här, frågar mig hela tiden om vad som man får göra. De vill ju jobba, men det går inte att hitta några jobb. De drar inte in några stora pengar på att tigga, men det är deras enda alternativ.
Nystartat skivbolag
Musiken släpps numera på Davids nystartade skivbolag European Music. En sorts variant av begreppet ”världsmusik”.
– Det finns något väldigt förminskande i termen världsmusik, samtidigt som det är grymt att den har funnits under alla år och har gett möjlighet till en massa feta plattor att ges ut. Men nu känns det som att vi kan avskaffa den termen helt. Den hetaste dansmusiken kommer från Portugal och Angola i dag. Allt korsbefruktas och håller på att lösas upp. Det är ingen som snackar om ”europeisk musik” på det sättet. Jag försöker rota i den europeiska identiteten. Jag är övertygad om att musik är ett universellt språk. Det är ett av våra enda hopp.
Har ni planer på att göra mer musik tillsammans?
– Jag vet inte. Jag tror jag vill se det här som en avslutad etapp. Jag tror att de kommer stanna i Rumänien ett tag nu och det är ju jättebra. Syftet är ju inte att de ska bli artister i Stockholm. Det bästa utfallet skulle vara om de fick pengar till att lägga nya tak på sina hus och fick råd att betala skolgången för sina barn i några år. Så att de kunde stanna där.
Främlingskapet försvinner
David Giese har lärt sig mycket genom att träffa Gabriel och Marius.
– Alla människor har ju talanger och drömmar, men många passerar man bara. Men får man ett namn på en person, en bakgrund, då har man förstört den här distansen som gör människor till objekt. Främlingskapet försvinner. Man blir en människa.
Lyssna på musiken hos European Music!