– Vi börjar inte repetera förrän på måndag. Vi har bara tre dagars repetition, sedan ska allt sitta. Det är en ganska normal repetitionstid för en orkester som SON, som är på en väldigt hög nivå.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Du har gått en lång väg för att bli dirigent. Vad har du gjort innan?
– Jag har varit anställd som soloklarinettist i Kungliga hovkapellet på Operan sedan 2000. Innan dess hade jag samma position i Gävle symfoniorkester. Jag har också varit ett år i Norrköpings symfoniorkester och var även här i höstas som solist. Jag har också turnerat som solist och kammarmusiker runtom i Europa och också sedan länge varit konstnärlig ledare för Östergötlands musikdagar, en sommarfestival för musik i Östergötland som hålls i augusti varje år. Jag hade sysslat med det här i 20-25 år innan det gradvis växte fram att jag ville ta det här med musikaliskt ledarskap på allvar. Så det blev att vackert sätta mig i skolbänken på musikhögskolan för andra gången, och där har jag gått nu i fyra år.
Det blir musik av Johannes Brahms och Béla Bartók. Har du själv fått välja musiken till provet?
– Ja, jag har ett särskilt förhållande till Brahms, som bland annat skrivit väldigt fin musik för klarinett. Här har jag valt ett lite kortare stycke av honom, Variationer över Chorale St. Antoni. Huvudnumret är Bartóks konsert för orkester, som är ett uppvisningsstycke för alla instrumentgrupper där det finns något roligt att göra för alla. Båda de här verken är tekniskt svåra, inte minst i fiolstämmorna. Det är en dröm att få göra det här. Jag älskar den här musiken. Och det är inte alltid man får tillgång till en så pass stor och så pass bra orkester, som jag vet kommer att vara förberedd.
Vad kommer dina lärare att titta och lyssna efter vid examinationen?
– De kommer ju att var där under repetitionsarbetet och titta hur jag arbetar med orkestern. Mina examinatorer har ju följt min utveckling och vill ju se att det hela mynnar ut i något som svarar mot det jag har lärt mig. De tittar på hur jag kommunicerar med orkestern och hur jag tar ansvar för det musikaliska förloppet. Jag har stor respekt för uppgiften och det ska bli väldigt roligt! Eftersom jag jobbat med SON tidigare vet jag ju att jag är bland vänner. Så det ska nog gå bra.
Vad är det svåraste med att vara dirigent?
– Den största utmaningen är att i varje ögonblick tro på musiken och på partituret och att hela tiden försöka hitta vägar att förmedla det.
Du är aktuell i ett annat avseende också?
– Ja, jag har tilldelats ett kulturpris som instiftades av tidigare landshövdingen i Östergötland Rolf Wirtén och har att göra med det jag gjort i kulturväg i Östergötland.