Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Men på senare år har vi märkt något nytt: Media som riktar sig till kvinnor präglas av modeller som inte bara är ytterst smala, utan även muskulösa. Som psykologer som studerar frågor kring kroppsuppfattning, ville vi ta reda på om kvinnor är medvetna om denna trend – och om det är något de själva försöker uppnå.
Kroppsgapet växer
De flesta kvinnor är vid det här laget medvetna om diskrepansen mellan den egna kroppen och de omöjligt smala kvinnor som syns i TV och i magasin. Denna skillnad identifierades första gången i en studie 1980 som jämförde kroppsvikten för vanliga amerikanska kvinnor och framstående mediekvinnor, Miss America-tävlanden och Playboy-modeller. Forskarna fann att mellan 1959 och 1978, ökade den genomsnittliga vikten för amerikanska kvinnor, medan kvinnorna som syntes i media faktiskt blev smalare.
Det här spelar roll, särskilt för kvinnor, då ständig exponering för magra kroppar bidrar till otillfredställdhet med den egna kroppen, vilket kan påverka ditt mående och leda till lägre självförtroende. De som strävar efter denna idealfigur riskerar också att hamna i negativa beteenden som kontrollerat ätande eller PURGING.
I en studie 2002, exponerade forskarna kvinnor på ön Fiji för västerländsk television. Före studien hade öborna föredragit större kvinnokroppar, vilket signalerade hälsa och välmående. Men efter att ha introducerats för västerländsk television fann forskarna att kvinnorna var mer benägna att hamna i avvikande ätmönster, så som att kräkas och restriktiv bantning, i jakten på en smalare kropp.
Fitspiration – en ny norm?
Mediebudskapen fortsätter uppmana kvinnor att ändra sina kroppar, men medieplattformarna står under förändring. På senare år har sociala medier exploderat. På många plattformar kan kvinnor följa och gilla material. Sociala mediesajter, som Facebook och Instagram använder sedan den informationen för med algoritmers hjälp styra vilken reklam och vilka inlägg som visas i användarnas flöden.
En trend som har ökat är ”fitspiration”, som ofta består av bilder eller videos på kvinnor som tränar eller poserar för att lyfta fram specifika muskelgrupper, som magen eller rumpan. Genom att lyfta fram muskler kan bilderna framstå som att de lyfter fram hälsosam träning. Men analyser av bildtexterna visar att dess ofta har ett skuldskapande budskap som fokuserar på kroppens utseende (till exempel ”Suck it up now, so you don’t have to suck it in later”).
En studie har visat att en överväldigande andel, 72 procent, av dessa poster betonar utseende snarare än hälsa, 22 procent. Och det är ett utseende som är inte bara muskulöst, utan också smalt. Är detta det nya idealet? Våra studier har försökt besvara den frågan.
I den första lät vi 78 kvinnliga studenter titta på Miss USA-vinnare från 1999 till 2013. Då vinnare utses årligen kan de fungera som en representation över vad som betraktas som attraktivt. Vinnarna visades från halsen och nedåt iklädda tvådelade badkläder. Studenterna fick betygsätta varje vinnare utifrån smalhet, muskler och attraktivitet. Betygen visade att vinnarna blev smalare och mer muskulösa under den undersökta femtonårsperioden.
I en följande studie ville vi undersöka om kvinnor hade börjat föredra denna magra, tonade kroppstyp. 64 kvinnliga studenter fick två versioner av sju olika bilder. Den ena versionen visade en smal, muskulös modell. I den andra versionen hade muskeldefinitionen tagits bort digitalt och modellen framstod som endast smal. Deltagarna fick se bilderna en och en i slumpmässig ordning och ombads att skatta deras smalhet, muskler och attraktivitet, samt att bedöma hur typiska de var som mediebilder. Resultaten visade att deltagarna tydligt såg skillnaden i muskler bland bilderna och skattade de bilderna som typiska mediebilder. Det fanns dock inga tydliga tecken på att den ena kroppstypen uppfattades som mer attraktiv än den andra.
I en sista del av studien fick deltagarna se de olika versionerna sida vid sida och uppge vilken de föredrog. När bilderna presenterades på detta sätt valde en överväldigande majoritet den smala och muskulösa bilden framför den endast smala bilden.
Skadligt eller inte?
Då kan man fråga sig: är det inte hälsosamt att kvinnor allt mer föredrar kroppar med synliga muskler? Studier som undersökt effekterna av att se smala och tonade kroppar har funnit att det har negativa konsekvenser för kvinnors kroppsuppfattning. Precis som tidigare studier kring mediebilder som lyfter fram smalhet, kan ständiga bilder av smala och muskulösa kvinnor leda till försämrat mående och minskad tillfredsställelse med den egna kroppen. Det är kombinationen av smalhet och muskler som har denna effekt. Att se kvinnor som är vältränade men inte smala, ger inte samma effekt.
Det verkar som att strävan efter en smal kropp med synliga muskler endast lagt ytterligare ett lager av press på kvinnor – ytterligare ett mål att kämpa mot. Inte bara bör kvinnor kontrollera sitt kaloriintag, de bör nu också samtidigt bygga muskler.
På grund av den vilseledande retoriken kring ”fitspiration”, som säger att det endast handlar om hälsa, befarar vi att vår kultur år på väg mot ett ännu mer giftigt kvinnokroppsideal, som endast kommer att leda till mer missnöje.
Texten har tidigare publicerats i The Conversation.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.