”Ett utrymme för avslappnade ljudkonversationer - med vänner och andra intressanta människor runtom i världen”, så beskriver utvecklarna bakom Clubouse sin plattform. Den nya sociala medier-appen är bara nio månader gammal men har ändå inofficiellt värderats till 8,3 miljarder kronor. Ett par miljoner användare har redan anslutit till appen som erbjuder en blandning mellan livesänd podd, samtal och konferens.
Så varför har just Clubhouse nått igenom bruset bland jättar som Facebook, Instagram och Tiktok? Enligt den digitala strategen Karin Winther är det ingen slump att det stora intresset för Clubhouse sammanfaller med den globala pandemin. Genom appen får användarna något som många av oss saknar i tider av karantän och nedstängda samhällen i hela världen.
– Upplevelsen av att använda Clubhouse är lite som att mingla runt bland olika kluster med folk som samtalar på en fest, där man kan välja mellan att vara en passiv lyssnare eller delta - fast en digital och väldigt rörig version, säger Karin Winther som bloggar om sociala medier på Resumé och driver kommunikationsbyrån Wolst & Winther.
”Psykologiskt knep”
Appens framgång handlar också om smart PR. Clubhouse såg tidigt till att kändisar som Oprah Winfrey, Chris Rock och Jared Leto började använda den, samtidigt som tillgången till inbjudningar för allmänheten var starkt begränsad.
– Att begränsa tillgängligheten är egentligen bara ett klassiskt psykologiskt knep för att bygga buzz och skapa en snackis kring något. Det handlar bara om att spela svår och funkar lika bra för att skapa engagemang inför lansering av en ny tjänst som att fånga någons intresse på dejtingmarknaden, säger Karin Winther.
Under pandemin har intresset för livesändningar på sociala medier som Instagram och Tiktok ökat. Även här ligger Clubhouse rätt i tiden. Samtalen på appen raderas automatiskt efter att de är över, vilket ger intrycket av att användaren tagit del av något exklusivt och äkta. Detta blir extra lockande när kända personer finns med i bilden.
– Det här skapar ju förstås buzz eftersom det – åtminstone teoretiskt – öppnar upp för möjligheten att kunna lyssna och delta i samtal med kändisar i realtid på ett väldigt transparent och äkta sätt, säger Karin Winther.
Antisemitism spreds
Men Clubhouse har även fått skarp kritik. Bland annat för att plattformen misslyckats med att moderera samtalsrummen, och att trakasserier och kränkningar därmed enkelt kunnat spridas. Bland annat reagerade många användare på att talarna i diskussionsrummet ”Anti-Semitism and Black Culture” spred antisemitiska troper, något som skapade stora rubriker i internationella medier.
Kritiken mot bristande moderering av innehåll som hot, hat och desinformation är Clubhouse dock långtifrån ensamma om att få. Frågan har varit ständigt återkommande i techbranschen de senaste åren.
Karin Winther anser att det borde finnas ett större ansvarsutkrävande av bolagen som äger sociala medier-plattformarna när det gäller den här typen av kränkande och olagligt innehåll.
– Här tror jag att det kommer hända en hel del under 2021. Dels på grund av den nya lagstiftning gällande det här som är på gång i EU, men också på grund av rollen som Twitter, Facebook och Youtube spelade i stormningen av kongressen i USA. Det fick frågan om reglering av de här plattformarna att framstå som akut.