– Jag ser att det kan finnas potential att utveckla jazzen som konstart i framtiden om man låter fler få plats och möjlighet att vara på scen. Då kan man förändra de osynliga regler som gäller och det kan kanske blir en bredare form av jazz – vilket också kan locka bredare publik. Jag tror det är nödvändigt inom musiklivet och inom jazzen framför allt, säger Marie Tarrach Bävholm som är producent för jazz och blues på Kultur i Väst.
Under tre dagar är det uteslutande kvinnor på scen. Även under seminarieprogrammet blir det livemusik. Bland programpunkterna hittas bland annat ”Genusfotografen” Tomas Gunnarsson som talar om hur idéer om kön skapas i bilder, Svenska Filminstitutet som talar om breddad representation kontra kvalitet och professor Anna Wahl från KTH som föreläser om könets betydelse i organisationer och branscher.
En lång rad tunga företrädare från konstnärliga institutioner, forskare och experter finns på plats och seminarierna är gratis, men kräver anmälan.
– Man vill ju verkligen att folk ska komma och göra sina röster hörda. Debattvågorna går höga på Facebook och annat så det vore kul om det hettade till lite, säger Marie Tarrach Bävholm.
Alltsammans handlar om att synliggöra kvinnliga musiker och diskutera varför representationen ännu är så skev.
– Jag tror att det bygger mycket på gamla traditioner och normer. Oftast har vi haft en manlig norm, och det handlar om vem som tar plats och hur. Det går fler kvinnor på musikutbildningar, men det är mestadels män på scenerna. Man kan fråga sig varför, säger Marie Tarrach Bävholm.
Livespelningarna kvällstid har lite olika inriktning.
På torsdagen spelar det specialhopsatta RAW Sound Sweden som löper som en röd tråd genom programmet och består av svenska jazzmusiker som bland andra Malin Wättring och Biggi Vinkeloe.
Ephemera med Amy K Bormet, som är en av eldsjälarna bakom Washington Women in Jazz, uppträder också liksom Göteborgsbaserade Lisa Nordström under namnet CultBOA.
På fredagen väntas allt mellan hammondorgel, finsk tango och chilenskt piano och på lördag blir det som Marie Tarrach Bävholm kallar det ”back to the roots”, alltså blues. En av festivalens mest namnkunniga artister, Jaqee, gör tillsammans med Ephemera en hyllningskonsert till Billie Holiday.
– Staten går ju ut och ställer villkor att man ska jobba jämställt, men jag har hört ibland att många arrangörer uttrycker att det inte finns tillräckligt många kvinnliga musiker att boka. Då är den här festivalen en manifestation. För det går visst.