– Jag knarkar väderappar nuförtiden, säger hon.
Sedan slutet av 2014 är Sissela Kyle chef och konstnärlig ledare för Parkteatern, Stockholms stadsteaters utomhusprogram, som i år sätter upp föreställningar i och på 50 olika parker, parklekar och skolgårdar. Inträdet är alltid gratis.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I år heter den stora satsningen alltså Trollflöjten 2.0. En helt omarbetad och specialskriven version av Wolfgang Amadeus Mozarts opera ska med devisen ”mindre Mozart, mer musikal” locka en bred publik till de större parkscenerna i Stockholm.
– I centrum finns skilsmässohistorien med Sarastro och Nattens drottning, där deras barn prinsessan Pamina sitter i kläm mellan två föräldrar som är oerhört egoistiska i sin sorg och vrede och hämnd. Det är en grundhistoria som finns i Trollflöjten och som Mette Herlitz och Emma Sandanam, som har skrivit manus och musik, har plockat fram utan att på något pekpinne-artat sätt göra om originalet.
Vad vill du att Parkteatern ska göra?
– Det här är en skatteåterbäring som vi åker runt med. Parkteatern är i grunden en öppen och tröskellös mötesplats för kulturupplevelser. Upplevelsen kan vara bredare, större, den kan vara smalare, men den är alltid välkomnande och du får alltid komma dit. Sedan är du så klart inte intresserad av allt, det skulle inte gå, då skulle det inte vara bra.
Finns det ett demokratiuppdrag i att driva Parkteatern?
– Ja, det finns det verkligen. Det är att vi ska ut och sprida vår verksamhet så mycket som möjligt – vi spelar i parker, i parklekar, på torg och på skolgårdar, vi har författarsamtal, dansteater, allt, och det viktiga är att det inte finns något ”hit får du inte komma”. Tillgängligheten är otroligt viktig, det tröskellösa i att kunna vara här.
Sissela Kyle säger att hon tror att gratis utomhusteater kan vara en ingång för de som inte känner sig hemma i teater- eller danspubliken. Det behövs speciellt i dagens klimat, där det finns en stor klassklyfta när det gäller vem som tar del av vilken kultur, tycker Sissela Kyle.
– Jag tror också att många kan ha svårt att komma in till de etablerade kulturyttringarna därför att man kan vara osäker på hur man köper biljetter, vad man ska ha på sig, är det jättedyrt, kommer det att synas att jag aldrig har varit där? Det kan finnas så många trösklar. Och då är parkteatern verkligen enklare, man kan ställa sig längst bak eller vid sidan av och titta, det är helt okej.
Hon berättar att hon inspireras av stadsträdgårdsmästaren Holger Blom, mannen som grundade parkteatern 1942.
– Tänk dig, det var mitt under andra världskriget, man hade ingen aning om hur det skulle sluta. Norge och Danmark var ockuperade. Stockholms parker användes väldigt mycket som upplag för ved, för förråd, för uppsamlingar, man byggde skyddsrum av cementrör. Det var väldigt mörka tider.
– Då kommer Holger Blom på att det vi behöver är kultur. Vi måste ha ut någonting ljust, någonting bra, någonting som folk kan samlas kring i glädje, som jag kallar det. Men det kan vara sorg man upplever, det kan vara igenkänning, det kan vara katarsis, det kan vara allt möjligt, jag kallar det för glädje i att man tillsammans får en annan typ av upplevelse än bara det hemska som händer omkring.
Holger Blom fick mycket motstånd från politiker, men han lyckades inrätta Parkteatern, berättar Sissela Kyle. Nu vill hon verka i hans anda så mycket som möjligt. Och det behövs idag mer än på länge.
– Jag tror inte minst att de som jobbar med de kanske svåraste frågorna, med människor som har haft det svårt och som lever svårt, kan känna att det är skönt att få ha lite roligt ett slag. Jag själv läser läxhjälp för ensamkommande flyktingbarn och jag har verkligen träffat på det mycket, att man vill ha skoj och vara tillsammans. Och där tycker jag att Parkteatern är oerhört viktig.
Tillbaka som Dagmar Friman
När parksäsongen är slut fortsätter Sissela Kyle med annat en tid och i jul återvänder hon som Dagmar Friman i den populära kvinnorörelseskildringen Fröken Frimans krig, en serie som bland annat var mycket populär hos Sissela Kyles mamma Gunhild Kyle, Sveriges första kvinnohistoriker, som gick bort i februari.
– Fröken Frimans krig är egentligen någonting helt annat, men för mig personligen, bara ur mitt perspektiv, så var det ett tack till min mamma. Det är en häpnadsväckande gåva att få vara med om, att få göra den här serien, och så kul att intresset blev så stort, framför allt bland unga.