Coronasommaren 2020 kryllar det inte direkt av möjligheter till på plats-konsertupplevelser. Samtidigt har behovet av livemusikens helande kraft nog sällan varit större i modern tid. Men letar man sig fram längs rätt grönskande buskage, kan man hitta dit. Vilket Dagens ETC och några andra lyckliga själar gjorde i måndags, då folkpsykedeliska instrumentalduon Sagor & Swing med vänner bjöd på en inofficiell, intim lunchkonsert vid Vintervikens trädgårdskafé i Stockholm.
Bakom en sommarfägring fuktad av dugg-regn – med slingerväxter, grönsaker, örter och bärbuskar – trädde tonerna av Sagor & Swings sublima klassiker ”Vals på vingar” fram.
– Det här är egentligen mer en jamsession, där vi bjuder in folk som det är roligt att spela med, säger Sagor & Swings jazzvirtuose trumslagare Ulf Möller till Dagens ETC.
Han och duons fixstjärna Eric Malmberg på synt – samt gästande Gustav Nygren på saxofon och Samuel Hellberg på gitarr – har just framfört utsnitt från det nya albumet ”En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta”, som släpps 26 augusti.
Samma datum spelar Sagor & Swing en officiell konsert med mer mondän inramning – på Fasching i Stockholm, framflyttad från originaldatumet i april. Både Eric Malmberg och Ulf Möller håller tummarna hårt för att arrangemanget blir av, efter att de precis som många andra har tvingats ställa in flera konserter i sommar. Den informella lunchkonsert vi får avnjuta, är ett av flera reptillfällen inför återkomsten till turnerandet.
– Med sommar och corona så hamnade vi här. Personalen tycker det är kul att vi lirar. Och folk som gått förbi har också gillat det. Det är ett bra ställe, säger Eric Malmberg.
Bröderna Lejonhjärta blir musik
Ett idealiskt ställe, är det. Ja, en mer passande spelplats för Eric Malmbergs och Ulf Möllers förtrollande mixtur av folk, jazz, psych och ambient, har jag i alla fall denna måndag svårt att föreställa mig. Och nya albumet ”En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta” är också förunderligt rätt, nu. En tonsättning – där Eric Malmberg spelar analoga syntar – av Astrid Lindgrens ikoniska saga om kärlek, död och ljus som även fungerar som soundtrack till denna drabbande, sköra, oförnekliga tidsperiod.
Boken har funnits med Eric Malmberg länge:
– Sedan jag var sex år. Det var en musikalisk utmaning att följa en berättelse och sno ihop den till ett musikaliskt sammanhang som plockar med en historia. Men det är en tacksam bok att göra det med, eftersom det är en så otroligt bra historia. Den är tidlös.
Att musikaliskt tolka en bok om broderskap framstår för ett långtida fan av Sagor & Swing även det högst passande. Det är tydligt att Eric Malmberg och Ulf Möller – båda varmt eftertänksamma personer på sina egna sätt – har ett starkt band. Broderligt, möjligtvis.
Det existentiella symbolvärdet i Bröderna Lejonhjärta och dess världar – från det komplexa Nangijala till paradisiska Nangilima – har inspirerat särskilt, säger Ulf Möller.
– Berättelsen har så många lager. Det finns inte bara ett liv efter detta, utan ännu ett efter det. Och inte i religiös bemärkelse, utan i att det alltid finns hopp någonstans i det onda.
”Skruvat magiskt”
Bandnamnet Sagor & Swing har fungerat som en direkt beskrivning av duons ljudbild. Men även som allusion till bortgångne förebilden Bo Hansson och hans världsberömda tolkning av Sagan om Ringen från 1970 – vars uttryck har varit präglande av Eric Malmbergs melodispråk.
Vänskapen med den legendariske organisten och tonsättaren – mest känd för sitt band Hansson & Karlsson – förändrade allt för den unge Malmberg.
– Jag träffade Bo när jag var 21. Det började med att jag hade tecknat ett seriefanzine som hette Hansson & Karlsson i världsrymden, som jag gav till Bo. Han gillade serien och öppnade upp sig för mig på ett jäkligt bjussigt vis. Det var skruvat magiskt för mig att sitta med när han spelade, känna igen fotbasgångarna, och lukta på hans fotsvett. Han ordnade så jag kunde ställa min orgel i hans replokal, där även Ulf spelade med Bo ibland. I den vevan bildade vi Sagor & Swing.
Melankoli och livslust
En stark inspiration för duon har även varit framlidne Björn Isfälts soundtrack till Bröderna Lejonhjärta-filmen från 1977. Eric Malmberg kallar nya albumet för en hommage till honom.
– Skivan blir lite som en hälsning till honom. Jag tycker otroligt mycket om Isfälts musik, inte minst all bra barnprogramsmusik han gjort. Som till Herr Ingentings Funderingar från 1973, och signaturmelodin till Trolltider från 1979. Musik som går rätt in.
Det gör även Sagor & Swing; musik på samma gång varsamt fantiserande och rörande uppriktig. Och där ”En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta” är en utkristallisering av det möte mellan melankoli och livslust som går som röd tråd i Eric Malmbergs och Ulf Möllers samspel, ända sedan första sjutummaren från 1999.
Vad kan då bli avtrycket av att Sagor & Swing har tolkat en saga? Bör sagor få större ett utrymme i musiken? Eric Malmberg svarar på ett sätt som känns väldigt Sagor & Swing.
– Ja, det tycker jag. När Bo Hanssons tolkning av Sagan om Ringen släpptes blev Bo uppläxad av Tage Danielsson, som menade att musik bara ska föreställa sig själv och inte göra anspråk på andra konstformer. Och även om jag delvis håller med Tage, tycker jag att man visst kan leka att musik föreställer något annat. Som när man lekte spion som barn och smög på bilar med spännande registreringsnummer. Då var man spion. Så det beror på om man ska vara gravallvarlig eller leka. Och vi, vi leker ju.
Först den tonhjulromantiska sviten med skivorna Orgelfärger (2001), Melodier och fåglar (2002), samt Allt hänger samman (2003). Gemensamt för dessa är att musiken snurrar kring den sinuston som tonhjulet i hammondorgeln skapar.
Sedan följer den folktonsmoogiga sviten, som består av Orgelplaneten (2004), Botvid Grenlunds park (2004), samt vårt nya album En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta (2020). Det är musik med folkliga melodier framförda på moog och andra gamla monosyntar.
Den tredje och sistsviten – den retrospektiva – kommer 2021-2022. Bosses låtar heter den näst sista, och är en samling outgivna låtar av Hansson, inspelad i Koppom 2014 i samband med en Svt-dokumentär om Bo Hansson. Det sista albumet kommer att heta Så gick det sen.
Eric Malmbergs favoritskivor: Topp 3
1 Bo Hansson Sagan om Ringen
”Skivan innebar att jag fick upp ögonen för Hansson & Karlson, inspirerades därigenom att rita serien Hansson & Karlsson i världsrymden, vilket ledde till att jag lärde känna Bo, fick orgellektioner och en orgel av honom och en god vän som nu är borta tyvärr. Men jag kommer inte glömma honom och jag kommer fortsätta spela orgel så länge jag lever.”
2 Kraftwerk Autobahn
Philips (1974)
”Autobahn resulterade i att jag utöver orgeln även blev intresserad av att göra elektronisk musik. Jag spelade för flera år sedan i en elektronisk duo och vi fick på nåt sätt kontakt med Wolfgang Flür från Kraftwerk, som skarpt gillade det vi gjorde och skrev i ett mail att det var något av det bästa han hört. Mailet har jag inramat som en slags alternativ grammis.”
3 Pink Floyd Dark side of the moon
Harvest (1973)
”Gjorde mig intresserad av albumstrukturer. Låtarnas karaktärer och ordning skapar en episk suggestion som får lyssnaren att sugas in i en ljudresa, något jag haft i åtanke i alla skivor jag själv gjort. Jag brukar rita upp förloppet så jag har det klart för mig, en albumvisualisering jag lärde mig genom att studera och 'rita av' Dark side of the moon."