– Jag har varit med två år i rad nu, och har tyckt att det är fantastiskt roligt. I år skickade jag ett mejl där jag skrev att jag förstår om ni tycker att jag har gjort mitt, men även om jag bara får stå på scen som polkagrisförsäljare vill jag väldigt gärna vara med igen, berättar hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
De textförfattande musikalartisterna Tobias Ahlsell, David Lundqvist och Anders Wängdahl, även kallade Duratrion, hade dock större planer än så för Carina Söderman i deras uppsättning av ”En julsaga”.
– När de skrev tillbaks och sa att jag skulle göra Scrooge var jag tvungen att ringa upp Anders och fråga om det verkligen var sant, och det visade sig att det var det, säger hon med ett skratt.
Inte heller för regissören Erik Ståhlbergs del behövdes det lång betänketid innan han tackade ja till projektet.
– Jag älskar sagan, den är så fin. Dessutom är det roligt att göra musikal, så jag tvekade inte en sekund.
Historien i fokus
En av de största skillnaderna från Charles Dickens originalberättelse och uppsättningen på Göteborgsoperan är att Scrooge har gått från sur och vresig gubbe, till sur och vresig tant. Erik Ståhlberg tycker att det är på tiden att en kvinna får ta sig an den, till en början, osympatiska figuren.
– I verkligheten finns det givetvis både kvinnor och män som liknar Scrooge, som är cyniska, inbundna och giriga. Men det är väldigt sällan som kvinnor får framställa det, det finns inte jättemånga kvinnliga karaktärer som är sådana, säger han och Carina Söderman fyller i:
– Jag tänker på de män och pojkar som gärna är Lucia i luciatåget. Lucia behöver inte vara en kvinna för att förmedla budskapet, och Scrooge behöver inte vara en man. Här är det historien som står i fokus, vilket jag tycker är inspirerande.
Förutom den detaljen är historien relativt trogen den ursprungliga. Det handlar om den argsinta tanten Scrooge som verkligen avskyr julen. En natt får hon besök av tre spöken som visar henne dåtidens, nutidens och framtidens julaftnar. Scrooge får reda på att om hon inte ändrar på sig kommer hon snabbt att bli bortglömd efter sin död.
– Sedan har det givetvis inte gått att få med alla detaljer, eftersom Dickens är så otroligt detaljrik. Men de viktigaste komponenterna finns med, säger Erik Ståhlberg.
Komplex karaktär
De beskriver Scrooge som en komplex karaktär. Att hon är så sur och vresig har sin grund i hur hon blev behandlad som barn.
– Jag tänkte att jag kunde den här sagan utantill, men jag läste om den inför musikalen. När jag kom till partiet då Scrooge besöker en jul i sin barndom och han blir lämnad ensam kvar på sin internatskola, började jag gråta. Det är på många sätt en väldigt sorglig historia, samtidigt som den är hoppfull, säger Carina Söderman och fortsätter:
– Det är en saga som handlar om det som är viktigt i livet, om förlåtelse och förståelse. Och det är verkligen ur barnens perspektiv. Scrooge har en anställd som heter Cratchit, vars son är svårt sjuk. I slutet räddar Scrooge sonen och bestämmer sig för att hjälpa familjen. Jag tolkar det som att eftersom Scrooge inte kan rädda sig själv som barn, så väljer hon nu att rädda ett annat barn.
Musikalen berör en del mörkare ämnen som ensamhet och vad som händer med oss när vi dör. Men Erik Ståhlberg berättar att det trots allt är en familje-föreställning.
– Det är en oerhört hoppfull berättelse som visar på möjligheten till förändring, och att människor inte är statiska.
Julmusik möter disco
Musiken i föreställningen består delvis av klassiska jullåtar som ”O, helga natt” och ”Stilla natt”. Men publiken kommer även känna igen melodier från namn som Barry White, The Weather Girls och Elvis Presley, som Duratrion har skrivit nya texter till och som framförs med hjälp av Göteborgsoperans orkester, kör och barnkör.
– Det är verkligen en härlig blandning av klassiker, opera, pop och disco, konstaterar Erik Ståhlberg.
Hur känns det inför premiären?
– Jag känner att jag bara njuter. Vi är på rätt väg med repetitionerna och allt känns jävligt fint, säger Erik Ståhlberg.
– Jag är lite nervös i och med att det finns så mycket detaljer i Scrooge, och jag vill få med så mycket som möjligt. Men jag tycker att den här musikalen infriar alla mina förhoppningar om en tredje jul på Göteborgs-operan, säger Carina Söderman.
Hur är förresten er egen relation till julen? Finns det något av Scrooge i någon av er?
– Jag älskar verkligen julen, men den kan också vara kravfylld konstaterar Carina Söderman.
– Vi brukar fira jul på flera olika ställen under dagen, så det blir aldrig riktigt att man landar. Jag får nog säga att jag har lite julångest, kanske eftersom allt ska vara så fantastiskt just den dagen, säger Erik Ståhlberg.
– Den här sagan handlar också om just de budskapen. Kan man vara ensam på jul, eller måste man vara med jättemånga andra? Under julen ska alla samlas och ha det fint, men det är ju inte alltid så enkelt. Jag brukar tänka att man borde försöka portionera ut det där under hela året i stället för att bara göra det under en speciell dag, säger Carina Söderman.