BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Först tänkte jag beställa en ikon men vid närmare eftertanke insåg jag att en skulptur skulle göra sig bättre i kyrkan. För mig är helgon förebilder och Maria är det viktigaste av dem alla, säger kyrkoherde Carina Särnqvist.
"En stark kvinna med fötterna på jorden"
Skulpturen i Ljusnarsbergs kyrka visar Maria med Jesusbarnet under den påtvingade flykten från Betlehem till Egypten för att kung Herodes enligt Matteusevangeliet hade bestämt att alla gossebarn under två år skulle dödas.
– Hon var helt ensam och på väg mot en främmande kultur utan trygghet och med sina drömmar krossade. Men hon var också en stark kvinna med fötterna på jorden som lärde sig leva med att det inte blev som hon hade drömt om, säger Carina Särnqvist.
Skulptören Nicolai Nickson som fick uppdraget att göra Mariaskulpturen flyttade till Ställdalen förra året. Han har utbildat sig i olika konstskolor vid Stockholm och New York men bestämde sig för att flytta med sin amerikanska fru till Sverige och helst då nära sin mor och syster som har sommarboende i Riddarhyttan.
– Men så fick vi syn på ett hus i Ställdalen och då slog vi till. Nu bor vi där och har precis fått ett litet barn så här blir vi framöver, säger Nicolai Nickson.
När han fick uppdraget att skulptera Maria med Jesusbarnet började Nicolai Nickson leta efter lämpliga trästycken att jobba med. Träet måste vara torrt för annars spricker det och att hitta torrt lämpligt trä visade sig vara omöjligt.
– Jag frågade hos trähandlare och på brädgårdar men ingen hade något torrt trästycke lämpligt att arbeta med. Till slut fruktade jag att projektet skulle gå om stöpet och gick ut för att hugga ved. Och där var hon.
Tillverkades i en vebod
Han förklarar att proceduren att skapa en träskulptur påminner om att göra detsamma i marmor, ett material som Nicolai Nickson har arbetat mycket med.
– Först gör jag en modellskiss i lera i samma dimensioner som skulpturen ska ha. Sedan utgår jag från den och börjar att grovhugga bort de första lagren med maskin innan själva skulpturen växer fram för hand. Det tog tre månader att arbeta fram Mariaskulpturen. Att hon skapades i en vedbod i Bergslagen och är helt lokalt producerad känns extra bra, säger han och skrattar.
Kyrkoherde Carina Särnqvist är mycket nöjd med resultatet och tycker att inte bara flykten i Marias historia manar till eftertanke.
– Hon bär med sig många kvinnors historia som dessvärre har gått ut på att det är männen som har räknats. När ängeln besöker Maria för andra gången pratar han med Josef, fadern, om barnet. Inte med henne. Och det har kyrkans män fortsatt med sedan dess. Maria har fått symbolisera kyskhet och lydnad men som jag ser det lydde hon Gud och inte männen. Där är hon en stor förebild för mig, att lyda Gud och inte männen, säger Carina Särnqvist.