Utställning: Hurra för yttrandefriheten
EWK-museet i Norrköping
T o m 26 april
DEMOKRATI, YTTRINGSFRIHET, MULTIKULTUR – orden står präntade i rött på en rullgardin på väg att dras ner över extremismens mörka vokabulär. Det är Randi Matland, en av nio vassa satirtecknare från Norge som hyllar det fria ordet i Hurra för yttrandefriheten – en högaktuell utställning på EWK-museet i Norrköping.
I samarbete med norska Avistegnernes Hus och Cartoonist Rights Network International (CRNI) visas ett urval bilder från en större utställning som pågår i Stavanger med anledning av att Norge firar 200 år av yttrandefrihet.
Och det är förstås hotet mot det fria ordet som främst kommenteras av de nio medverkande tecknarna. Bilderna genomsyras av satirens träffsäkra kritik blandat med humor som i Egil Nyhus konfrontation mellan penna och maskingevär från 2006, slående lik många av de efterföljande bilderna för Charlie Hebdo. Siri Dokken exponerar å sin sida en tallrik skit, fördelat och upplagt i små behändiga klickar – i bakgrunden ett mingelparty med spretiga lillfingrar och högdragna kommentarer. I Fadi Abou Hassans teckning invaderas en oskyddad hjärna av ett gäng IS-män som klättrar runt för att sticka ner sin flagga.
– Det mesta här är politisk satir, säger Andreas Nilsson, producent för utställningen, den religiösa satiren som haft en framträdande roll på sista tiden är bara ett av alla ämnen.
Bland de medverkande tecknarna finns Arifur Rahman från Bangladesh och Fadi Abou Hassan från Syrien, som båda lever under fristadsskydd i Norge. Arifur blev torterad och hotad till livet för en kort seriestrip där han driver med den muslimska seden att sätta Mohammed först i alla namn. Fadi arresterades och torterades efter att ha publicerat en teckning med ett hungrigt barn framför en soptipp med tomma tallrikar – en kommentar regimen al Assad inte tålde.
– Norge har som första land i världen givit politiska tecknare skydd, säger Carina Milde, intendent på EWK-museet. I Sverige har vi fristäder för journalister, författare och bildkonstnärer men ännu inga tecknare.
Det var först 1987 som världen på allvar fick upp ögonen för de politiska tecknarnas situation, då palestiniern Naji al-Ali brutalt sköts ner på öppen gata i London. Naji al-Ali kritiserade såväl Israels som arabvärldens politik genom ögonen på ett litet barn – den tecknade figuren Handala.
Sedan dess har flera organisationer, främst CRNI, hjälpt hundratals tecknare runt om i världen genom att skapa uppmärksamhet runt trakasserier och förföljelse. Tillsammans med International Cities of Refuge Network (ICORN) har många tecknare erbjudits en fristad.
I en monter berättas i ord och bild om tecknares öden i länder med begränsad yttrandefrihet som Venezuela, Turkiet, Sri Lanka och Mexiko. Här har politiska tecknare fått utstå allt från hot och åtal till misshandel och mord för att de använt bilden i sin kritik mot politiker och makthavare.
Som en hyllning till Charlie Hebdo finns ett kondoleansbord med fotografier på fem av de mördade tecknarna. Museet kommer dock inte att visa några teckningar från tidningen, då man anser att bilderna hör hemma i en fransk kontext.
– Vi vill visa respekt för det fria ordet och de modiga tecknarna på Charlie Hebdo på annat sätt, säger Carina Milde. Vi vill spetsa vår verksamhet inom det uppdrag vi har och fortsätta sprida kunskap om satirens ställning. Men också bidra till att tecknare runt om i världen får komma fram och synas genom internationella seminarier och tävlingar. Att synas skapar opinion som i många fall kan motverka förföljelse och försvinnande.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg, som du kan beställa i pappersformat här. Tidningen finns också i vår Androidapp och Ipad/Iphoneapp.
Vill du prenumerera för under 12 kronor numret? Skicka ett mejl till kundtjanst@etc.se.