– Kulturbranschen vill skapa tillgänglighet, men de vet inte hur de ska göra. Då blir de rädda för att göra fel och gör då ingenting istället, säger Mirre Sennehed, som är en av tre projektledare.
Creative point, som pågår under tre år, arbetar med att utbilda och informera företag, organisationer och arrangörer, men även med att själva arrangera evenemang.
– Man pratar mycket om att alla ska vara publik man aldrig om att alla ska vara med bakom scenen, vilka som får vara artister och arrangörer. Vi är en grupp på 45 personer med olika funktionsvariationer och vill visa praktiskt att det går att arrangera event tillsammans med någon som till exempel sitter i en permobil. Man kompletterar varandra i gruppen precis som man gör i arbetslivet, säger Mirre Sennehed.
Hon konstaterar att det finns en poäng i att personer med egna erfarenheter av att exkluderas får vara delaktiga i att förbättra tillgängligheten.
– Det finns mycket okunskap. Jag lär mig saker hela tiden av mina kollegor. Många stöter på så många onödiga problem som man lätt skulle kunna ta bort. Det kan vara väldigt frustrerande. Det finns mycket som hade kunnat göras för att göra samhället mycket mer tillgängligt och trevligt.
Kan du ge några exempel på hur man kan skapa mer tillgänglighet?
– Inkludera målgruppen och fråga de som verkligen är experterna, det vill säga arrangörer som själva lever med funktionsvariationer. Vi tror att om man har ambitionen och verkligen vill finns det mycket som man kan göra. Man kan till exempel jobba med bemötande och attityder. Ofta bemöts man så att man känner sig som en börda, men ett bra bemötande kostar inte pengar. Det är också bra att informera och vara tydliga med vad som händer, med hur byggnaden ser ut, var toaletterna är. Det skapar en trygghet för alla människor, speciellt för personer med till exempel autism, säger Mirre Sennehed.
Hon menar att hela samhället vinner på att man arbetar mer med att inkludera alla.
– Vill man ha ett öppet, demokratiskt samhälle där alla har samma värde och rättigheter att vara med måste man jobba med tillgänglighet. Att kunna delta på event och olika aktiviteter förbättrar människors psykiska hälsa och självkänsla. Det gör att människor känner sig delaktiga och kan se sina förmågor vilket ökar chanserna för att de kommer ut i samhället och jobbar. Det vinner i sin tur hela samhället på, säger Mirre Sennehed.
Pandemin en utmaning
Precis som för många andra som jobbar inom kultur har Creative points arbete stått och stampat lite sedan i mars. Men deras mål om att bli Sveriges mest tillgängliga kulturscen lever fortfarande kvar.
– Vi hann jobba mer än ett halvår innan corona kom och då nådde vi några av våra mål så vi har varit väldigt effektiva. Coronapandemin har varit utmanande.Vi har jobbat på så gott vi kan ändå, men eventdelen har blivit lite skadad. Den har vi fått skjuta lite på framtiden, säger Mirre Sennehed.