BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Just de siffrorna var dock inte anledningen till att Quick save studios drog igång. Det var snarare det roliga i att få jobba med något en verkligen gillar: spel. Företagsidén föddes under studenttiden på utbildningen Kultur, samhälls- och mediegestaltning på Linköpings universitet i Norrköping. I samband att LIU game awards arrangerades under deras sista studieår bestämde sig klasskamraterna för slå sig ihop och satsa. De fixade kontor och det gångna året har de i princip arbetat heltid med sitt första spel: Champions of aerial – ett spel för flera deltagare, där ni spelar tillsammans på plats och som kortfattat går ut på att försöka skjuta ut medspelarna från en plattform med hjälp av bollar.
– Det är lite som herre på täppan, förklarar Robin Cederlund.
Växande marknad för indiespel
Spelet blev klart i somras och nu jobbar de för fullt med att få det lanserat på en plattform för indiespel.
Marknaden för indiespel, alltså spel som inte kommer från några av de gigantiska speltillverkarna, har även den växt mycket de senaste åren. Till stor del för att tekniken för att skapa och lansera spel har utvecklats och blivit mer tillgänglig. Plattformarna för indiespel ses också som växthus för nytänkande utvecklare och har blivit en plats där även de stora företagen hämtar inspiration.
För Quick save studios har det varit ett intensivt arbete att ta fram sin första produkt. Mycket har de fått lära sig från grunden genom att testa sig fram och fråga andra.
– Vi är verkligen förvånade över hur öppen spelbranschen är på det sättet. Det är verkligen bra stämning mellan olika utvecklare och de flesta hjälper gärna till och berättar hur de har löst olika tekniska problem, säger Martin Torstensson.
När spelet väl lanserats kommer de att dra igång med nästa idé. Hur bra eller dåligt försäljningen går för Champions of aerial är inte avgörande utan de ser det första spelet mer som ett sätt att lära sig jobbet och branschen.
– Det bästa från arbetet med det spelet tar vi med oss till nästa spel. Målet är att hela tiden utvecklas, säger Martin Torstensson.
Kritiska till machokulturen
Nästa spel kommer att vara mer story. Olika världar och väl utvecklade spelkaraktärer. Gänget vill gärna testa olika spelgenrer. Men de kommer inte att gå i de stora företagens spår och lansera spel i olika bitar, där tillbehör tillkommer allt eftersom och notan för spelaren till slut blir dyr.
– Det där förstör glädjen. Spelet blir inte roligare för att en efter ett tag kan köpa till extra utrustning och så vidare till sin karaktär, tycker Johan Dahlskog.
De är även kritiska till den machokultur som finns inom många spelföretag. Att lansera spel med storbystade stereotypa tjejer som karaktärer är de inte intresserade av. Tvärtom.
– Det är trist att delar av spelvärlden är så grabbig. Kvinnliga karaktärer i spel är ofta översexualiserade och det är synd att det blir den bilden unga killar och tjejer får, tycker Robin Cederlund.
– Vi har pratat mycket om att nästa person i företaget ska vara en kvinna. Olika synsätt är en styrka och vi vill gärna bidra med något annat till den yngre generationen spelare, säger Martin Torstensson.
Att hitta spel som inte har fokus på karaktärernas kön är svårt i dag, menar de. Även det är något de vill ändra på.
– En bra karaktär ska man inte känna av om den är man eller kvinna, tycker Johan Dahlskog.