För en sann medborgare och patriot är midsommar en av våra viktigaste högtider. Men det är lätt att gå vilse i snårskogen av festalternativ.
Dagens ETC har därför tagit hjälp av La Camilla, Henrik Jönsson och Elis Monteverde Burrau för att reda ut hur du på lämpligast vis högtidlighåller sommarens längsta natt.
Camilla Henemark i folkmun "La Camilla" är känd för att vara både det ena och det andra. Skådespelare, modell, sångare. Aktivist och föreläsare. En klassisk mångsysslare. Med alla dessa erfarenheter i bagaget, kan man kanske fråga sig hur den forna Army of Lovers-frontfiguren ställer sig till konceptet midsommar.
Camilla, hur ställer du dig till konceptet midsommar?
– Jag älskar midsommar. Jag hatälskar midsommar.
Varför det?
– Det är och ska vara en utmaning. Det ska bli ett minne oavsett om det är vått och hemskt. Eller fyllt av skräck. Eller vad det än är. Det är helt okej. Man ska ta i. Det ska firas genom hela natten. Man ska gå all in som vore det filmen ”Midsommar”. För det kan verkligen sluta på det sättet.
Man ska ta till fantasin. För det är en magisk natt
Man ska inte sky brutaliteten om det är så?
– Nej, man ska icke sky brutaliteten. Vi får inte glömma midsommarstången, vad den symboliserar. Det är hedniska riter. All in på hedniska riter. I mitt fall är också folkdräkt regel. Inget undantag.
Vilken hednisk rit ligger närmast ditt hjärta?
– Jag tror inte direkt att jag är bevandrad i den kulturella bakgrunden. Jag tror alltihop är mer eller mindre påhittat. Men man ska ta till fantasin. För det är en magisk natt. Är man ung och oskyldig så ska man plocka sina sju blommor. När man väl kommer upp i lite mognare ålder kan man ägna sig åt älskog.
Är ättestupan en rit som du uppskattar?
– Jag vet inte om midsommar är rätt natt för ättestupan. Det var väl vad man gjorde för äldre som sitter ute i skogen. För mig hänger det i varje fall inte ihop med midsommar. Hur tänkte du där egentligen? Men jag har firat midsommar på de mest kufiska och traditionella sätt. Jag gjorde en flummig midsommar i skogen en gång. Jag var inne i en häxperiod en gång.
Kan du berätta lite om häxfasen?
– Nej.
Hur ska man absolut inte fira midsommar?
– Jag hamnade i stan en midsommar. Det var så hemskt. Det går inte att förklara midsommar i Stockholm stad. Det är sjukt, det är som att det råder krig, det är som under pandemin. Jag hade planerat att åka någonstans, men det blev inte av och då tänkte jag att jag skulle hitta på någonting i stan. Skansen är väl öppet liksom.
Så du gick till Skansen på midsommar?
– Jag var på väg till Skansen, jag gick ut där med min folkdräkt, men det slutade med att jag bara irrade omkring, det var ju stängt överallt, och sedan satt jag bara hemma och tittade på en tv-sändning från Skansen, ensam i min folkdräkt i ett helt tomt hyreshus.
Det låter deppigt.
– Det var skrämmande och fascinerande. Men jag har också firat tragiska midsomrar utomlands där folk inte fattar ett jota. Jag kommer ihåg en gång när jag var på turné för min soloplatta, då satt jag ensam i Hamburg i folkdräkt. Det här var mitt under Kuwaitkriget och jag firade midsommar med mångmiljardärer från Kuwait, de hyrde hela våningen på Hilton, de var flyktingar. Sedan försökte jag få hotellet att göra blomsterkransar till dem.
– Jag är en sån som packar ner midsommarstången som jag köper på Arlanda och tar med den när jag reser bort. Och sedan får folk bara stå ut med att den åker fram.
Jag var inte medveten om att du älskade midsommar så här mycket.
– Jag ska säga dig att jag hållit på att dö några gånger. De gångerna jag hållit på att dö i olyckor har varit just på midsommar, förstås. Jag kan säga som så att folkdräkt är fantastiskt i alla väder. Men tippa aldrig ner i vattnet. Det där ylletyget sjunker som en sten. Håll dig borta från vattendrag om du bär folkdräkt.
”Ingen statlig inblandning”
Henrik Jönsson är utan tvivel en av landets mest framgångsrika politikentreprenörer. Via sina plattformar har han i många år pumpat ut en strid ström anföranden till frihetens och marknadskrafternas lov. Han älskar inte statlig inblandning. Myndigheterna ska således inte lägga sig i den enskilda medborgarens privata val av midsommarfirande.
Borde staten dra upp riktlinjer för hur ett midsommarfirande ska genomföras?
– Det tycker jag låter helt befängt.
Vilka är de lämpligaste formerna för ett midsommarfirande?
– Som frihetligt sinnad anser jag att man bör fira midsommar som man själv vill. Jag tycker om många av våra svenska traditioner men samtidigt tycker jag att det är viktigt och kul när folk hittar nya umgängesformer. Så det anständiga midsommarfirandet är väl det som du och dina vänner tycker är roligast.
Kan friheten gå för långt när det gäller firandet? Finns det en gräns för hur mycket frihet man kan unna sig?
– Inom liberal ekonomi brukar vi tala om negativa externaliteter. Det vill säga, om jag är pyroman och alltid vill elda på min tomt och min granne samlar på hö – då har vi en negativ externalitet. Om jag utövar min frihet kan jag alltså råka ställa till med en olycka hos honom. Så frihetens gräns är väl vad du kan komma överens med dina grannar om när du firar.
Om man då för in frågan på positiva och negativa rättigheter, hur ska man applicera det på midsommarfirandet?
– Om vi utgår från det basala så handlar det i min mening bara om att vara en schysst person. Ska du spela hög musik kanske du får sätta upp en lapp så att dina grannar vet om det. Som frihetlig tycker jag att du ska ha så mycket rättigheter som möjligt. Men om det är väldigt viktigt för dig att göra knasiga grejer, då får du kanske se till att göra det i en liten stuga någonstans, långt bort från andra människor.
Det brukar vara en jättefin stund att sitta och svara på frågor i chatten
Hur kommer du ta dig an ditt firande? Kommer det att genomsyras av en laissez-faire-approach?
– Vet du vad, jag har ju en väldigt speciell arbetssituation. Midsommardagen infaller på lördag, och under snart sju år har jag aldrig missat att släppa nytt lördagscontent. Så på midsommardagen kommer jag vara uppe och sända live redan vid 08.00. Det innebär att jag måste lägga lite band på mig kvällen innan. Jag har gjort det några gånger innan på midsommar, det brukar vara en jättefin stund för att sitta och svara på frågor i chatten. Där finns en del människor som kanske är lite ensamma och som har sett fram emot det.
Det axlar ett slags julvärdskap?
– Lite grann är det faktiskt så. Man kan säga att det har vuxit fram genom åren. Det räcker med att det är någon procent av alla mina tittare som är lite äldre och ensamma för det att det ska röra sig om flera tusen personer. De små gemenskaperna som folk väljer och som uppstår, de ska man inte ringakta.
”Paramilitära grupper är bra på snapsvisor”
Älskad och omstridd, Elis Monteverde Burrau har på senare år kommit att bli ett slags inofficiell poet laureate för det svenska post-post-post-ironiska samhället. Han är aktuell med boken "Nästan terror, bara nästan" (Renate förlag), han är pappa, han har åsikter om midsommar. Nedan följer ett axplock av dessa.
Hur bör man som medborgare och medmänniska fira midsommar?
– Som medborgare: inte alls. Som medmänniska: omfamna håglöshetens syndaförlåtelse. Gör något eklektiskt från höften. Som medberoende tror jag bara att man ska njuta.
Finns det några etiska problem förknippade med firandet av midsommar, som du ser det?
– Inga kommentarer. Eller, det låter väl transgressive med ett midsommarfirande som befinner sig i någon sorts etisk skuggzon?
Personligen ska jag försöka att inte titta på 270 minuter europeisk fotboll
Vilka förberedelser bör man vidta inför firandet av midsommar?
– Om man gillar att säga att man inte har tillgång till ett lantställe eller inte har några vänner eller pengar så borde man inspireras av någon paramilitär grupp och ta saken i egna händer. En människa kan vara en paramilitär grupp. Paramilitära grupper är i regel bra på snapsvisor.
Hur ska man inte fira midsommar?
– Gör det inte i Argentina. Jag såg någon som skrev att det pågår en nyliberal revolution där. Personligen ska jag försöka att inte titta på 270 minuter europeisk fotboll. Jag ska försöka att se mina nära och kära i ögonen i stället. Det känns som att det finns vackra bjälkar där, i deras ögon. Och mycket var.
Hur mår den ironiska midsommarpoesin i nådens år 2024?
– Om man ska tro Katarina Båths avhandling "Ironins skiftningar – jagets förvandlingar" så beskrev Per Daniel Amadeus Atterbom hur den sataniska ironin, i sin mildare humoristiska form, kan kasta om perspektiven och öppna människan för det paradoxala. Det är mitt svar på den frågan.
Dagens ETC:s har sökt kulturminister Parisa Liljestrand (M).
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.