Det hela började med att studenten Lina Rengius Persson ville prova att brygga egen öl med olika smaker. Hon engagerade sin kompis Louise Valentin, och snart stod de där med betydligt mer öl än de kunde dricka upp själva. Då beslutade de att bjuda in vänner som kunde hjälpa dem med drickandet. Men när de började planera utökades festen snart till ett koncept – de hade märkt att idéer om kreativ marknadsföring tog sig in lite överallt. I en tid då alla ska vara sitt personliga varumärke både i arbetslivet och privat blev deras fest till ett socialt experiment. Kunde en helt vanlig hemmafest bli sponsrad?
– Egentligen ville vi nog mest ha en hobby, det här blev vårt lilla projekt, berättar Louise Valentin.
Konceptfabriken
Sagt och gjort. Lina Rengius Persson hade en del erfarenhet av projektledning och marknadsföring, men de inledde ändå projektet med ett ”kreativt möte” med en konsult (som också råkar vara en kompis). Verksamheten gavs namnet Konceptfabriken.
– Men vårt koncept var ju egentligen bara tomma klyschor som gemenskap, mångfald, kreativitet, nyskapande, demokratiskt och carpe diem, berättar de.
De hörde även av sig till företag som kunde ha intresse av att synas i sammanhanget, och lyckades få sponsring i allt från (mer) öl, glass, chips och ett projektledningsverktyg för nystartade företag. En del hamnade i en ”goodie bag” som Konceptfestens gäster fick med sig hem.
Har aldrig ljugit
Lina Rengius Persson och Louise Valentin är noga med att påpeka de aldrig har ljugit om vilka de är eller vad de avser att göra. När de sökte sponsring från ett chipsföretag presenterade de sig till exempel som ”ett småskaligt bryggeri som planerar en lanseringsfest för säsongens smak”.
– Det har snarare handlat om att undersöka hur framställningen påverkar hur du blir bemött, och vi har insett att man är den man utger sig för att vara. Sedan har vi kanske drivit lite med hela PR-branschen, men vi har ju samtidigt gjort precis det vi skämtat om, säger Lina Rengius Persson och berättar att de efter en lyckad affär rökte cigarr och drack konjak.
Oväntade erbjudanden
Den första Konceptfesten gick av stapeln i höstas, och i april ägde ”Konceptfesten 2.0” rum. Sammanlagt räknar de med att ha fått sponsring med mat, dryck och diverse annat för uppåt 20 000 kronor. Alla företagskontakter har också lett till en del oväntade erbjudanden.
– Tidningen Dagens Media ringde och frågade om mitt företag Konceptfabriken var intresserat av en prenumeration. ”Det är en bra tidning att ha i lobbyn”, menade de. Jag fick förklara att vi inte har någon lobby, säger Louise Valentin.
När blir nästa Konceptfest?
– Just nu är vi i en utvärderingsfas men förhoppningsvis i höst, säger Lina Rengius Persson.
Vad tar ni med er från den här erfarenheten?
– En kris är också alltid en möjlighet, säger Louise Valentin.
– Att det är resan som är målet, lägger Lina Rengius Persson till.