Även en konsert i en kyrka i Paris ställdes in av säkerhetsskäl. Aktivisterna i Nantes kom nämligen inte från staden – flera hade rest långväga. Församlingen i Paris var rädda att många fler aktivister skulle ansluta i huvudstaden. En konsert genomfördes dock till slut – på hemlig plats.
Det här är inte första gången Frankrikes katolska fundamentalister agerar för att stoppa kulturella uttryck som de anser vara attacker mot deras tro och hela det franska samhället.
Tomtebränning och teaterhets
1951 inleddes i en tradition i Dijon då en jultomtestaty brändes på torget utanför katedralen. Ända sedan dess hålls årligen liknande jultomtebål bland katolska reaktionära grupperingar.
– Jultomten är den yttersta symbolen för avkristnandet av samhället, ett första steg mot dagens fördärv av familj och tradition, sade en tomtebrännare julen 2020 i ett reportage med tevekanalen BFM-TV.
– Kristianofobi! Hädelse!
Det skanderade katolska fundamentalister när teaterpjäsen ”Golgata Picnic” av argentinaren Andrés Serrano hade premiär i Toulouse 2011. Pjäsen kritiserade konsumtionssamhället och i den gestaltas Jesus Kristus som vansinnig. Det gav upphov till starka protester bland franska katoliker men Toulouse biskop, Robert Le Gall skrev ett öppet brev och bad de troende i stiftet att lugna ned sig. Det höll inte länge:
– Cathophobie, ça suffit !
"Katolikofobi, nu får det vara nog", skanderade ett 40-tal aktivister när de 2013 stoppade föreställningen ”Sur le concept du visage du fils de Dieu” vid Paris stadsteater. En pjäs av den italienske teaterregissören Romeo Castellucci där dekoren utgjordes av Kristus ansikte, framför vilket obehagliga scener av mänsklig misär visades. Drygt 30 av aktivisterna dömdes till böter för att ha stoppat teaterföreställningen med hjälp av vandalisering och olaga intrång. Domstolen ansåg det särskilt graverande som ett brott mot yttrandefriheten.
Försvaret hävdade efteråt att det i själva verket var domen som var det verkliga brottet mot yttrandefriheten, mot deras rätt att demonstrera och säga sin mening – genom att bland annat måla slagord på teaterbyggnaden, kasta stinkbomber så att ensemblen och publiken tvingades lämna lokalerna och att själva inta scenen.
– Vi gjorde det för våra barn, våra föräldrar, för alla katoliker … och för att kommande generationer ska veta att det fortfarande finns folk som håller fast vid sina övertygelser.
Så sade en av de åtalade under rättegången 2013. Han kom från samma gruppering som senare skulle stå bakom vandaliseringen av Andrés Serranos verk ”Piss Christ” på civifotoutställningen i Avignon som föreställer ett krucifix nedsänkt i urin – och som deltog i stoppandet av Anna von Hausswolffs Nantes-konsert.
Reaktionär högerextremism
Det är särskilt två grupper som ligger bakom de här aktionerna: Civitas och Agrif (l’Alliance générale contre le racisme et pour le respect de l’identité française et chrétienne). De säger sig kämpa mot nedmonteringen av det franska samhället, mot "antifranskt rasism" och för den kristna, franska identiteten. De ser sina motståndare bland progressiva eller bara moderna kulturutövare som Anna von Hausswolff – som vågade använda älskog med djävulen som metafor. Enligt dem är alla progressiva, feminister, "hbtq-ideologer", abortförespråkare och invandrare – särskilt muslimer – ett hot mot samhället. Agrif har en direkt koppling till det högerextrema partiet Nationell samling (tidigare Nationella fronten) då organisationen grundades av en av deras politiker, Bernard Antony. Men han och flera prominenta figurer lämnade Nationell samling 2013 eftersom de ansåg att ledaren Marine Le Pen vara för vänstervriden och antifransk. Nu ses de istället vid den nya högerextrema presidentkandidaten Éric Zemmours sida – till exempel på det första valmöte i början av december, då han från scenen gav uttryck för högerextrema konspirationsteorier och hans anhängare misshandlade aktivister för att ha ropat: "Nej till rasism!"
Våldet är återkommande. Medlemmar ur Civitas och Agrif har vid flera tillfällen dömts för attacker mot homosexuella och feminister. De mest kända fallen var 2012 då socialisterna drev igenom samkönade äktenskap och Civitas attackerade och misshandlade den lesbiska vänsterfeministen Caroline Forest samt den feministiska aktivistgruppen Femens grundare Inna Sjevtjenko.
Församlingen i Nantes som hade bjudit in Anna von Hausswolff att spela menar att det som hänt är oroväckande.
"Hon var inbjuden att spela orgel i en timme. Hon skulle på intet vis utmana den kristna tron. Kyrkan är inte en plats för utestängande”, skriver de i ett öppet meddelande.
"Vi visade satanistflörtaren Anna von Hausswolff att kyrkan inte är platsen för hennes "musik" skriver Civitas triumferande i sociala medier.
Men alla stora medier rapporterar nu om den svenska sångaren
"Jag vill tacka reaktionärerna för att ha upptäckt en enastående artist" skrivers kritikern Anaïs Legrand i en artikel i tidningen Le Son.
Emma Sofia Dedorson
Fakta
Anna von Hausswolff
Född 1986 i Göteborg
Sångare, pianist, organist, konstnär och kompositör/låtskrivare
Debuterade med singeln Track of Time
Senaste album: All Thoughts Fly (2020)
Civitas
Idag ett politisk parti, grundat 2012 sprunget ur en association grundad 1999 i motstånd mot det progressiva samhället.
Ideologi enligt sig själva: Prolife (antiabort), national-katolicism,antiglobalisering
Agrif
Grundat av Bernard Antony, 1984.
Betyder: "Allmänalliansen mot rasism och för respekt för fransk och kristen identitet".
en organisation knuten till ytterhögern och katolska fundamentalismen, ursprungligen en falang inom Nationella fronten (idag Nationell Samling). De kämpar mot vad de anser bryter mot franska hatlagar att uttrycka hat mot kristna eller franska folket.