Den 25 februari 2010 skrevs det första inlägget. ”Nedräkningen har börjat. En vecka kvar!” stod det. Det var det första inlägget på Facebook-sidan ”Fössta tossdan i mass”. Det var ingen som vare sig gillade eller kommenterade inlägget.
Började på småländska
Smålänningar förstår förstås det roliga. Men för de som kommer utsocknes ifrån kan allting kanske vara lite märkligt. Det handlar alltså om hur vi smålänningar fullständigt struntar i r:et när vi uttalar ord som innehåller bokstavskombinationen r och s efter varandra. Därav ordleken som blev en nationaldag. Men ingenting hade hänt utan den där Facebook-sidan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
På kort tid började människor söka sig till sidan. Redan under den där första veckan diskuterades det hur man ska hälsa den dagen, vilken musik man ska lyssna på och hur den här inofficiella nationaldagen ska firas. När det äntligen var dags för den stora dagen, den 4 mars 2010, hade redan 500 personer gillat sidan. Och samma dag omnämndes också begreppet på Twitter för första gången, då Twitter-kontot Smålands Jerusalem länkade till Facebook-sidan.
ETC Jönköping har, utan att lyckas, sökt upphovsmannen till Facebook-sidan. Men i en intervju med Dagens nyheter i fjol förklarade han bakgrunden.
– Det började med att min utflyttade faster ombads säga ”första mars” på småländska. Jag och min syster tyckte det var lustigt och byggde ut frasen, säger han.
Massipaantååta
Efter att syskonen hade gått och skämtat om det där i några år så skapade han till sist Facebook-sidan. Och sedan gick det snabbt.
Det blev ett sociala medierfenomen på både Facebook och Twitter. Alla ville plötsligt vara med och prata om den där unika småländska dagen. På Twitter föreslog någon att dagen självklart ska firas med marsipantårta, som då på småländska blir massipantååta. Och plötsligt började folk faktiskt strömma till konditorierna för att handla marsipantårta den första torsdagen i mars.
På torsdag är det dags för årets högtidsdag. Nu har Facebook-sidan över 6 000 gilla. I dag har fenomenet dessutom växt långt utanför sociala mediers ramar. Det är nu lika självklart att lokalmedia skriver om massipaantååta på ”Fössta tossdan i mass” som det är att de skriver om semlor på Fettisdagen. Och på konditorierna jublar de över att plötsligt ha en dag då de kan sälja mer marsipantårta än någonsin förut.