BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi har ett väldigt brett uppdrag och det ingår att vi ska göra något för så många som möjligt. Historiskt har vi kanske varit lite svagare när det kommer till teater, men det upplever jag att vi verkligen har blivit bättre på. Nu känns det som att det alltid finns någon programpunkt att tipsa om, oavsett vem det är som kommer fram och frågar, säger Sarah Melin, en av festivalens tre curatorer.
– Festivalen lockar väldigt olika publiker. Dels de som är initierade, men också de som sällan besöker kulturinstitutionerna. Att vi riktar oss åt båda hållen är en av våra styrkor, berättar Malin Schiller, festivalens projektledare.
22 akrobater
Göteborgs dans- och teaterfestival invigs på Stora teatern under fredagen med en nycirkusföreställning av franska Compagnie XY. Under titeln Il n’est pas encore minuit (Det är inte midnatt ännu) uppträder de 22 akrobaterna.
– Det som är speciellt med det här kompaniet är att de inte har någon uttalad regissör. De skapar allt tillsammans och rör sig som en stor gemensam organism på scenen, säger Sarah Melin.
Bland festivalens dragplåster finns också Nederlands dans theater, vars programpunkt består av fyra verk i samma föreställning: Shoot the moon, Singulère odyssée, The statement och Woke up blind. Kompaniet uppträder två gånger på Göteborgsoperan och är en efterlängtad bokning för festivalen.
– Det är första gången som vi ger en föreställning under två kvällar, och det känns ju fantastiskt att vi kan göra det med ett så välkänt kompani som anses vara ett av världens bästa, säger Malin Schiller.
En nyhet för årets upplaga av Göteborgs dans- och teaterfestival är projektet Stages. Här har en ny grupp av curatorer i form av fyra konstnärer, som alla är verksamma på den nordiska scenkonstarenan, bjudits in till festivalen. Genom ett open call som fick in drygt 300 ansökningar har curatorerna valt ut fem verk som kommer att presenteras under festivalen. Syftet med projektet är undersöka vad som händer när festivalens ordinarie curatorer delar med sig av den makt de besitter.
– Det har varit en väldigt spännande process där vi också upptäckt hur besvärligt det är att lämna ifrån sig makt. Men det är en nödvändighet. Om scenkonsten ska utvecklas behöver vi få syn på de valen vi gör, säger Sarah Melin.
Kulturdebatter på Folkteatern
Under Stages kommer det också att arrangeras samtal med projektets curatorer där det görs en djupdykning i frågor om att programlägga scenkonst och om tycke, smak och konstnärlig kvalitet.
– Eftersom det här är helt nytt för i år får vi se hur resultatet blir. Men vi tänker att det här är starten på något långvarigt och att vi vill fortsätta undersöka de här frågorna, berättar Malin Schiller.
Att det är valår är något som sätter sina spår i festivalens program. Bland annat kommer det att arrangeras kulturpolitiska debatter på Folkteatern, där konstnärer möter politiker för att diskutera frågor som vems röster som får höras i kulturlivet och hur byråkratin påverkar konsten.
– Det märks helt klart i programmet att det är valår. Vi har många programpunkter där vi borrar i och diskuterar de kulturpolitiska frågorna. Men tanken är också att festivalen ska kunna vara en plats för de som bara vill stoppa huvudet i sanden, njuta av konst och bara slippa tänka på politik en stund, säger Malin Schiller.
Vad är era förväntningar på festivalen?
– Jag hoppas att det blir ett roligt avstamp för scenkonsthösten där alla kulturutövare får inspiration till sitt eget arbete. Och där publiken känner att de fått se precis de föreställningar som de inte visste att de längtade efter, säger Malin Schiller.