När den första allierade stöveln landade på Normandies sand hade andra världskriget redan skildrats i fler än 300 filmer, och vid murens fall hade tusenstrecket passerats. Varje nytt bidrag bör alltså föregås av samma fråga som när en kille med rufsigt hår är i färd med att skriva en gitarrballad: ”Tillför jag något nytt?”
Och det gör verkligen regissör Martin Zandvliet, som hittat en europeisk landremsa som ännu inte blivit krigsfilm. (Eventuellt – jag har inte sett alla.) Under sanden är ett samlat utforskande av ett mörkt kapitel i Danmarks historia, nämligen den skamliga behandlingen av tyska krigsfångar, och filmen vann ett välförtjänt pris som nordens bästa på Göteborgs filmfestival.
Den tyska ockupationsmakten tros ha placerat runt två miljoner minor i Danmark (siffrorna går isär), varav majoriteten på den jylländska västkusten som en del av Atlantvallen – nazisternas kustförsvar mot en allierad landstigning. Först 2012, när de sista minorna på halvön Skallingen sprängdes bort, förklarades Danmark minfritt. Trampminor används framför allt för att demoralisera fienden, då de snarare lemlästar än dödar motståndaren. Detta, samt att de inte gör skillnad på stridande och civila, eller vuxna och barn, gör att de i dag är förbjudna.
Både i Danmark och Norge användes tyska krigsfångar för att desarmera minor efter kriget, och över hälften avled eller blev av med kroppsdelar. Detta utgjorde brott mot Genèvekonventionen, som förbjuder att krigsfångar tvingas utföra farliga uppgifter. Många av soldaterna var dessutom väldigt unga. För att täcka upp förlusterna använde Tyskland allt fler barnsoldater, som hjärntvättats i de krigsförberedande organisationerna Hitlerjugend och Deutsches Jungvolk.
Filmen följer den danske sergeanten Carl Leopold Rasmussen, som med hjälp av en grupp tyska soldater som precis fått fjun på kinderna ska säkra en strand från tusentals minor. Rasmussen driver ungdomarna hårt: de hålls i sträng arrest, får knappt någon mat, och de långa passen leder till upprepade olyckor.
Han lär dock känna dem – den hetlevrade Helmut (Joel Basman), den intelligente Sebastian (Louis Hofmann), de veka tvillingarna Ernst och Werner (Emil och Oskar Belton) – och snart misstänker högre befäl att Rasmussen smyger undan mat till soldaterna.
Sergeanten spelas av en fantastisk Roland Møller, som subtilt skiftar mellan sympati och kyla gentemot pojkarna. Kanske beror det på att hans eget liv är fyllt av skiften. Karriären tog fart i Michael Noers och Tobias Lindholms råa dramer R (2010), Kapringen (2012) och Nordvest (2013), men innan dess har Roland Møller dömts för ett tiotal våldsbrott och suttit i fängelse flera gånger. Han lade knogjärnet på hyllan 2002 och har sedan dess skrivit musik, hållit föredrag, och debatterat för förebyggande arbete snarare än hårdare straff mot gängvåld.
Minor är ett utmärkt vapen för att skapa spänning, och vetskapen om att de när som helst kan gå av gör varje desarmering till en nagelbitare: skakiga pojkhänder som skruvar av sandiga lock och pillar ur tändstift, med risk för sina liv.
Men de är också en stark metafor för krigets kvardröjande i Europa efter det officiella slutet, vilket kontrasterar vackert mot strändernas glömska. Vågor kan svepa bort fotavtryck från miljontals soldater – men minorna ligger kvar som en dödlig påminnelse om vår dumhet, bara en dryg decimeter under markytan.
Dessutom ställs indirekt frågan om den yngre generationen verkligen bör straffas för den äldres misslyckanden. Det var ju inte dessa unga soldater som förde nazisterna till makten, utan deras föräldrar. Bör skuld verkligen gå i arv?
Det är enkelt att peka på Tyskland som krigets enda bov, men att gräva där man själv står kan vara smärtsamt. Många östeuropeiska länder brottas i dag med sina egna arv som hjälpsamma deporterare – och i vissa länder, såsom Ungern, är den efterhandskonstruerade offerrollen en pusselbit i en politik som ekar av gamla tiders etnonationalism. Under sanden desarmerar effektivt Danmarks självbild som obefläckat offer, och nog vore en svensk motsvarighet på sin plats.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.