För det är inte bara priset, offline-läget och möjligheten att ansluta till exempelvis Apple TV eller Chromecast som avgör hur bra en filmtjänst är. Nej, vilka filmer och serier som finns är såklart bland de viktigaste faktorerna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Testet: Oscarsrullar
För att undersöka tjänsternas utbud gjorde Dagens ETC en sökning med hjälp av gratistjänsten Vodeville, som håller reda på var en viss film kan strömmas vid ett givet tillfälle.
43 filmer har nominerats till en Oscar för bästa film under de senaste fem åren (2013–2017). Men bara en handfull finns att strömma hos prenumerationstjänster som HBO Nordic, Netflix och C More. Bäst i den klassen är Viaplay, med sju filmer.
– Kvalitetsfilmer är något som våra användare uppskattar och som vi ständigt kurerar för att möta behovet. Anledningen till att fler inte finns tillgängliga i prenumerationstjänsterna är på grund av hur fönsterstrukturen ser ut efter att en film gått på bio, vilket gäller alla aktörer inom streamingbranschen, säger Johanna Löf, presschef på Viaplay.
Fönsterstrukturen hon nämner är filmbranschens rättighetssystem. Avtalet mellan filmdistributörerna och olika visningsföretag avgör tydligt när en film får visas. Först går filmen upp på bio. I nästa steg, ett par månader senare, säljs den på dvd/bluray och i vissa strömningstjänster – med en avgift per visning både för konsumenten och för filmtjänsten.
– Kostnaden för oss skiljer extremt mycket beroende på film, format, producent och distributör – från en dryg femma upp till nästan 30 kronor. Nyproducerade filmer i HD-format är dyrast, säger Peter Öhman, innehållschef på SF Anytime.
Oberäkneligt
Ytterligare ett par månader senare kommer rättighetsfönstret för betal-tv och så småningom vanlig tv och abonnemangstjänster.
Netflix och de andra har helt enkelt valt att köpa filmerna när de är som billigast eftersom det är vad som passar deras affärsmodell – massor av filmer med ett fast månadspris oavsett hur mycket och vad man tittar på.
– Det är mycket möjligt att flera av filmerna tidigare har funnits hos exempelvis Netflix eller Viaplay, men efter ett antal månader försvinner de, bara för att sedan kanske efter något år dyka upp igen. Det är frustrerande att utbudet är så varierande från tid till annan – med fysiska filmbutiker fanns ju en film kvar i sortimentet så länge dvd-skivan inte blev utsliten, säger Daniel Åberg, skribent på film- och tv-sajten TVdags.
Pay per view vinner
Den som vill vara säker på att hitta filmer som ”12 years a slave”, ”Selma” eller ”Philomena” får istället söka sig till betaltjänsterna SF Anytime eller Plejmo, som har i princip alla de nominerade från de senaste åren.
– Vi har en uttalad ambition att ha det bredaste filmutbudet i Norden, både på bredden och djupet, säger Peter Öhman.
Att det fortfarande oftast kostar 39 kronor att hyra en film – trots att bolagen inte längre har kostnader för fysisk distribution – tycker Daniel Åberg ändå är rimligt.
– Priset för en biobiljett har ju nästan dubblats sedan mitten av 90-talet. Och bild- och ljudkvaliteten på de digitala hyrfilmerna vi har i dag går ju inte att jämföra med en sönderkollad VHS-kasett.
Totalt 43 filmer nominerade till Bästa film 2013–2017
Prenumerationstjänster:
Netflix: 4
HBO: 1
Viaplay: 7
Amazon prime video: 1
C More: 5
Hyrtjänster:
Sf anytime: 41 (varav 1 köpfilm)
Plejmo: 42
Blockbuster: 25 (varav 14 köpfilmer)
Viaplay: 19 (varav 4 köpfilmer)