BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi är ju en förvaltning som har uppdrag och politiska mål från kultur-nämnden. Och där ingår att vi ska arbeta med jämställdhet inom musik- och kulturlivet. Då började jag titta på hur det ser ut inom musiklivet, och dirigentyrket är det yrke där det är minst jämställt, säger Anette Andersson Huber, projektledare och producent för kurser och fortbildningar på Kultur i väst.
Stor manlig dominans
Enligt föreningen Kupp (kvinnor upp på pulten) dirigerade kvinnor endast 16 procent av de 973 konserter som hölls under året. Andelen svenska kvinnor som dirigerade konserter var endast 1,6 procent. Svenska manliga dirigenter stod för 38 procent av det totala antalet och resten var alltså inhyrda från andra länder.
– Därför startade vi den här kursen, som satsar på unga, duktiga, kvinnliga musiker, säger Anette Andersson Huber.
Klassiskt popkollo
Åldersspannet på dem som deltar är mellan 15 och 30 år. Urvalsprocessen innefattar personligt brev och intervjuer. De som söker måste vara drivna på sitt instrument och väldigt bra på att läsa noter, men de behöver inte ha provat att dirigera tidigare. Själva utbildningen är sedan som ett slags långt popkollo fast för klassisk musik.
– Det är tio kurshelger där vi försöker exponera deltagarna för så många kvinnliga förebilder som bara är möjligt. Huvudlärare är Merete Ellegaard och så har vi en gästlärare per kurstillfälle samt föreläsningar. De kan handla om genus, men vi har också föreläsningar om ledarskap och mål- och visionsarbete.
Kursen kretsar i övrigt kring rent musikaliska saker som slagteknik, en stor dos partiturstudier och repetitionsteknik.
En som gick kursen under förra omgången är Josefine Lindén. Hon är 20 år och studerar nu på musikhögskolan Ingesund.
– Jag tycker att det var en helt otroligt rolig kurs. Det var professionellt och genomtänkt och de tog en på största allvar redan från första stund. Nästan på större allvar än man tar sig själv alla gånger, berättar hon.
Hon kan absolut tänka sig dirigent som det framtida yrkesvalet. Att det är så få kvinnor i branschen är mer eggande än avskräckande, även om det kan kännas jobbigt att bli mätt med andra ögon bara på grund av sitt kön.
– Det kan finnas en allmän spänning som är jobbig att stöta på. Att inte bli tagen på lika stort allvar och behöva bevisa sig mer, säger Josefine Lindén.
Sexistisk syn
Att det kan råda en ytterst gammalmodig och sexistisk syn på kvinnliga dirigenter på sina ställen vittnar de tidningsurklipp som Anette Andersson Huber samlat på sig. Jorma Panula som varit chefs-dirigent för Åbo filharmoniska orkester och Helsingfors filharmoniska orkester samt lärare i dirigering vid Sibeliusakademin och Kungliga musikhögskolan i Stockholm talade om biologi i kraftigt sexistiska ordalag när han fick frågan i finsk tv. Jorma Panula är 86 år gammal, men hans 40-åriga kollega, Vasili Petrenko, chefsdirigent på Royal Liverpool Philharmonic Orchestra och Oslo filharmoniska orkester, utrycker sig ungefär på samma sätt.
– Orkestermusiker reagerar bättre på att ha en man framför sig. De har ofta mindre sexuell energi och kan fokusera mer på musiken, sa han till tidningen Aftenposten.
Anette Andersson Huber har själv musiker- och dirigentbakgrund och vet exakt hur svårt det kan vara som kvinna i den rollen.
– Men samtidigt är vi noga med att våra kursdeltagare inte ska behöva bära hela jämställdhetsarbetet på sina axlar. Jag själv är kontinuerligt ute och pratar med olika orkestrar. Det är många som är positiva till förändringsarbetet medan det går trögare på vissa håll. Göteborg wind orchestra har till exempel varit väldigt entusiastiska och hörde av sig till oss självmant innan vi ens satt i gång.
Praktik ingår
Praktik ute på orkestrarna ingår i utbildningen. I kursens första del besöker deltagarna tillsammans olika orkestrar och har undervisning. I del två får de var sin praktikplats på en amatörorkester via Svenska orkesterförbundet.