– Det är ju någon slags chockvåg som gått genom hela vår värld. Det är förtvivlan, ovisshet och väldigt, väldigt oroligt på många håll. Jag pratar med många uppgivna människor som undrar hur länge det ska pågå och ifall de ska klara sig, säger Patrik Lindgren, chefredaktör för tidskriften.
Drabbar olika hårt
Även om chockvågen sköljt över hela branschen, så drabbar den naturligtvis olika delar olika hårt.
– De lite större arrangörerna med egen scen, anställd personal och kanske egen bar – där slår det stenhårt. Där går det ganska fort att krascha helt enkelt, rent ekonomiskt. För ställen som Nefertiti, Oceanen, Pustervik och så vidare så drabbar det otroligt hårt. Sen alla festivaler som är på gång. De flesta lär inte kunna hållas alls, men en del försöker hålla något slags hopp uppe om att kunna köra ändå. Men det ser ju mer och mer osannolikt ut, fortsätter han.
Ett hårt drabbat ställe är just Pustervik. Vd:n Daniel Levin gick för två veckor sedan ut med ett öppet brev, där han berättade om hur hela vårens program var utraderat och att han beräknade att Pustervik skulle stå sig ungefär maj ut för egen maskin. Sedan väntar konkurs.
– Läget är ju oförändrat så till vida att vi står med ett ställe av Pusterviks storlek utan intäkter. Det kan vi inte göra hur länge som helst. Men sen måste jag säga direkt att vi har fått jättemycket stöd av folk som köper presentkort. Det är vi otroligt glada för, och det hjälper oss litegrann. Men, det är ju väldigt skarpt läge för oss, förklarar Daniel Levin nu.
Behöver statliga stödet
Sedan hans prognos om att de klarar sig maj ut skrevs, så har det hänt en del saker.
– Det som kom från staten nyligen med minskade arbetsgivaravgifter och möjligheter till någon slags hyresreduktion hjälper så klart. Men det som blir avgörande nu är om vi kan vara aktuella för att få en del av det statliga stödet på 500 miljoner som de utlovat.
Regeringen har alltså tilldelat kultursektorn en halv miljard i akut stöd. Detaljerna kring hur de ska fördelas är inte helt utarbetade, men kulturminister Amanda Lind har sagt att det ska gå till föreningar, arrangörer och enskilda kulturskapare runt om i landet. Institutioner som Stadsteatern, Operan och de statliga museerna omfattas inte av stödet.
– Ska det täcka in hela kulturområdet så pratar vi om bildkonst, scenkonst, individuella kulturskapare av alla de slag och då vet man inte hur mycket det kan handla om. I nuläget vet jag ingenting egentligen, men det skulle kunna göra väldigt stor skillnad för oss, säger Daniel Levin.
Den spontana reaktionen för Patrik Lindgren och övriga på Lira blev inledningsvis att försöka stötta den bransch de skriver om. I första läget genom att beskriva och få ut hur jävligt läget är för människor som verkar i den. Sedan genom att medverka och sprida diverse olika initiativ som uppkommit för att mildra och hjälpa.
– Det är ändå lite fint i allt det här med alla initiativ som ploppar upp. Det är en enorm kreativitet som visar sig. Bland annat kör studieförbund som Bilda digital spelmansstämma varje fredag och lördag. De bokar artister som får betalt för det och sänder live. Jazzklubben Fasching i Stockholm, Nefertiti med flera kör konserter över nätet och många artister gör samma sak själva. Vår roll är att samla och sprida de sakerna.
Patrik Lindgren tror att sådana initiativ kanske inte gör jättestor skillnad rent ekonomiskt. Men de blir ett sätt att hålla andan uppe.
– De får väl in lite swishpengar, men det är tyvärr inget som kan ersätta riktiga gig. Men det blir en varm känsla när de får uppskattning av folk som tittar hemma och skickar en tumme upp. Det är en sammanhållning som behövs nu. Att publik och artister kan nå varandra ändå.
Även Pustervik kör streamad konsert på lördag med Sarah Klang, Daniel Norgren, Graveyard, Slowgold, och Virgina & the Flood.
Ska kämpa för privata aktörer
Även om Daniel Levin i nuläget inte vet så mycket om regeringens stödpaket, så har han varit i kontakt med Svensk live, branschorganisationen för konsertarrangörer, som i sin tur har kontakt med kulturdepartementet. Och de ska enligt honom kämpa för att de privata arrangörerna ska få del av kakan.
– Det jag tycker är det riktigt farliga är att det här riskerar att slå ut infrastrukturen för livemusiken. Man kan se det som att: Pustervik kanske går i konkurs, sådant händer, men det kommer att komma nya ställen. Min gissning är att det inte kommer att göra det. Det är ganska osannolikt i alla fall. Dels för att det är en så himla dålig affär rent ekonomiskt att hålla på med det här, men även för att den typen av lokaler som man kan ha den här typen av verksamhet i är en stor bristvara. Se bara på den utvecklingen som varit i Stockholm där de flesta ställena har haft svårt att få vara kvar, säger Daniel Levin.
Minimiersättning i Norge
Patrik Lindgren är inne på precis samma spår.
– Jag hörde att Norge gått ut med att frilansmusiker ska få någon slags minimiersättning baserad på tidigare inkomst. Som en slags a-kassa. En sådan grej vore värt enormt mycket i den här världen. Men det måste även ses till att livescenerna överlever. Om de går under så har vi jätteproblem på sikt.
Det finns även stora företag inom musik som inte drabbas ekonomiskt alls. Patrik Lindgren hoppas på stöd även från dem.
– Spotify gick ju faktiskt ut med att de skulle stötta lokala projekt. Kan de slänga in några miljoner så vore ju det verkligen något. Det är ju ingenting för dem. Även Apple har lagt in pengar i någon fond. Det är ju branscher som inte tar stryk i det här, så det är dags för dem att steppa upp.
Kast mellan förtvivlan och strimmor av hopp alltså. För Pusterviks del är att ge upp inget alternativ.
– Absolut inte. Nej, det har vi verkligen inte gjort. Vi jobbar med en enda ambition och det är att klara det här, säger Daniel Levin.