Bästsäljare över natt
En gång frågade jag efter en tröja i en affär, men butiksbiträdet suckade och sa, ”tyvärr, den har blivit ombloggad”. En modebloggare hade skrivit om plagget och vips var det slutsålt. Något liknande hände författaren Darcie Wilder, när modellen och Kardashian-familjemedlemmen Kendall Jenner fotades vid poolen medan hon läste Wilders bok ”Literally Show Me a Healthy Person”. Chockad skrev Wilder en essä om hur hennes obskyra bok likt en ”ombloggad väska” blev en bästsäljare över en natt. Ett dygn efter att fotot på Jenner och boken dykt upp på nätet var boken slutsåld på sajten Amazon.
Romanen tillhör den så kallade ”alt-lit”-genren (alternativlitteratur), där den typiska publiken annars bor i Brooklyn, hänger i små bokaffärer och på konstevent och kommunicerar på twitter. Kendall Jenner passar inte in i någon av de kategorierna. Precis som när supermodell-systrarna Gigi och Bella Hadid har fotats med romaner – Stephen Kings senaste och Albert Camus ”Pesten” – har det skapat rubriker i modepressen.
Makt och inflytande
Det är inte första gången Kendall Jenner rör runt i finkultur-grytan. Hennes modellagent Ashleah Gonzales är den som vittnats var ansvarig för att ge henne ett lass av coola romaner någon gång om året. I Jenners bokfoton möts mainstreamkändisvärlden och den smala, obskyra litteraturvärlden i ett oväntat venndiagram. I en essä på sajten the Outline där Wilder beskriver händelsen tar hon upp begreppet ”clout”, med den ungefärliga betydelsen makt och inflytande. Hon konstaterar att när en kändis fotas med ens konstverk kan det ge en större påverkan till försäljningen än man själv som kreatör någonsin kan åstadkomma med egen marknadsföring. ”Myten att den sortens clout (inflytande) är tillgängligt för alla är den nya amerikanska drömmen”, skriver Wilder. Hon konstaterar att även om vi intalas att tro att alla med tillräcklig begåvning kan få inflytande genom internet, hänger framgång fortfarande på en infrastruktur som skapats av internets jättar, och eliten som kan lyfta fram dittills okända personer.
Den unga brittiska författaren Sally Rooney ställdes inför en annan typ av förändring, i takt med att hennes bok lyftes fram av kändisar som Taylor Swift och modellen Emily Ratajkowski (133 respektive 26 miljoner följare på instagram). De tipsade om hennes roman, ”Normala människor” – nu aktuell som tv-serie. I intervjuer har författaren beskrivit hur hon trivs bra utanför offentligheten och inte var beredd, eller önskade sig, uppmärksamheten som kom av att flera hundra miljoner människor plötsligt blev nyfikna på henne – och hennes privatliv.
Bokklubbar får fart
Vissa Hollywoodkändisar tar litteraturintresset ett steg längre än att bara skriva ett inlägg på instagram. De flesta känner till Oprahs populära bokklubb, men den har fått yngre efterföljare. Skådespelerskan Emma Watson, känd som Hermione i Harry Potter-filmerna, är med och driver den intersektionellt feministiska bokklubben Our shared shelf där hon tipsar om böcker av till exempel Maya Angelou och Gloria Steinem, för en kvarts miljon följare på läs-sajten GoodReads.
Hennes kollega Emma Roberts tipsar också om böcker och intervjuar författare i sin bokklubb, Belletrist. Själv älskar hon alternativa litteraturlegender som Joan Didion och Eve Babitz. Med bokklubben försöker hon också stötta mindre bokaffärer, där hon uppmuntrar läsarna att köpa sina böcker. Roberts får också instagramdraghjälp av andra kändisar, som Nichole Richie som la upp en bild på sig på instagram där hon läser ”Alla borde vara feminister” av Chimamanda Ngozi Adichie, för att visa sitt stöd.
Hollywood-kändisen som kanske fått störst praktiskt genomslag med sin bokklubb är Reese Witherspoon, som har använt sitt egna livslånga intresse för läsning för att driva en bokklubb (1.1 miljoner följare) Det har dessutom lett till enorma ekonomiska framgångar, som succéfilmen ”Gone girl”, som hon kom på idén att köpa rättigheterna till för sitt produktionsbolag, helt enkelt för att hon var tidig med att läsa bokversionen. I en intervju nyligen för Vanity Fair berättar hon om det livslånga intresset för skönlitteratur, som hjälper henne att gå in i nya världar. Just nu är Witherspoon aktuell som skapare och huvudrollsinnehavare i tv-serien ”Små eldar överallt”, baserat på Celeste Ngs roman med samma titel.
En nyare spelare på banan är 18-åriga supermodellen Kaia Gerber, dotter till en annan supermodell, Cindy Crawford. Hon startade sin bokklubb i samband med coronakrisen och den drivs via instagram, där hon lägger upp samtal med läsare och författare, om klubbens aktuella boktitel. Där delar hon boktips med sina nästan 6 miljoner följare, och visar upp bilder där och läser finlitteratur-klassiker som Marguerite Duras.
I Sverige ser jag inte samma tydliga trend. Men den hyllade författaren Caroline Ringskog Ferrada-Nolis senaste roman ”Rich Boy” syntes till på många instagramsidor, där det vackra, glansiga omslaget, skimrade förbi. Bland annat lyfte den populära bloggerskan Nio till fem fram boken, i sin blogg.
– Den fick inte någon stor försäljningsboost, men jag undrar om det bidrar till att fiktion får högre status när influencers tipsar om det. I så fall är jag supertacksam, säger Caroline Ringskog Ferrada-Noli.
Fritid ger status
Allt tyder på att läsa modern skönlitteratur har blivit en statussymbol, i alla fall bland en del av trendsättande, främst kvinnliga, mainstream-kändisar. Som att lyxen att kunna stänga av omvärldens nyhets- och bekräftelsekickar, att vända blicken bort från sociala medier, mot något som tar tid, något intellektuellt, svalt och icke-analogt, har i vår blivit just det – en symbol för att ha fritid.
Ett intressant inre liv utanför det blixtrande teknologin skapar något intressant, mystiskt, spännande och, ja, coolt.
PRENUMERERA PÅ NYHETSMAGASINET ETC
Den här artikeln kommer från Nyhetsmagasinet ETC
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.