Det började med ett reportage på lokalnyheterna. Om taxichauffören Allonias Sebhatu som dragit igång fackklubben Taxiklubben för att kämpa emot de usla villkoren hos taxijätten Fågelviksgruppen och dess ägare Rolf Karlsson.
Filmaren Johan Palmgren såg en kämparglöd som fascinerade honom. Han tog kontakt och bad om ett möte.
– Han var en väldigt varm och fin person, som hade gjort något som är helt lagligt och okej i Sverige, nämligen engagerat sig fackligt för att förbättra villkoren för sig och sina kollegor. Då åkte han på en smäll och blev arbetslös, säger Johan Palmgren.
– Det kändes som han hade väldigt mycket på spel när jag träffade honom. Jag blev fascinerad av att han inte bara gav upp och sökte ett annat jobb utan fortsatte att framhärda i att han tyckte att det var fel på mycket i branschen, säger Johan Palmgren.
Vill skildra det allmängiltiga
Mötet ledde till en två år lång och händelserik inspelningsperiod där Allonias Sebhatu både slår i botten, men också når vissa framgångar i sin kamp mot taxijätten Fågelviksgruppen och de usla villkoren som tvingar chaufförer att arbeta trötta och underbetalda.
Dokumentärfilmaren Johan Palmgren prisades 2007 med en Guldbagge för filmen Vikarien och 2015 släppte han den uppmärksammade dokumentären Sextemplet, om ett oväntat samarbete mellan två män i Norrköping.
Om man skulle söka en gemensam nämnare för alla Johan Palmgrens huvudpersoner skulle det vara att alla på något vis fascinerar honom, säger han.
– Det bygger på att jag själv blir nyfiken och tycker att det är roligt och intressant. Sedan är jag tacksam om det finns en historia som kan skildra något allmängiltigt. Ett kondenserat människoöde som är en historia i sig, men som samtidigt är allmängiltigt. Om jag kan hitta en sådan spelplan känns det toppen, säger han.
Taxiklubben premiärvisas på Tempofestivalen som i år har temat makt. Tillsammans med inbjudna gäster undersöker festivalen hur maktstrukturer kan förändras och belyser frågor om rasism, klass, afrofobi, antisemitism, islamofobi, homofobi, transfobi, sexism och funkofobi – ett tema som Johan Palmgren tror har mycket att ge.
– Jag tycker att det på något sätt handlar om rättvisa och samhällen som ska fungera på bra som möjligt. Då är det intressant att vänta ut och in på begreppet makt och skildra hur det fungerar, säger han.