Saras artistbana började tidigt med dansutbildning och i dansen fick hon också en sorts koppling till Charlie Chaplin.
– Jag har alltid tyckt väldigt mycket om Chaplin. Han var ju ett geni och som dansare har jag haft honom som inspiration, hur han jobbar fysiskt med sin kropp, berättar Sara.
Men fröet till pjäsen såddes av en kollega till Sara, barnprogramledaren Eva Funck, som hade sett Saras föreställning Carola och jag.
Eva tyckte att jag skulle göra något om Chaplin och hon pratade om hans mamma som var den stora inspiratören för sina söner. Det var ju hon som lärde dem allt om teater, säger Sara.
Som de flesta Chaplinbeundrare vet så var hans barndom mycket fattig, familjen till och med svalt. Då brukade pojkarnas mamma imitera människor som gick förbi deras fönster. Det var hennes sätt att distrahera Charlie och hans bror när hungern satte in och det inte fanns något att äta.
– Hon lärde dem hur de skulle göra när de imiterade och hon fick dem att skratta, säger Sara.
Sara hittade en bok som Chaplins psykolog hade skrivit, en bok där en annan bild av Chaplins mamma träder fram och där det blir tydligt var han hade hämtat inspiration till sina många filmkaraktärer.
Inte konfliktfritt
Alla karaktärer i filmerna finns ju naturligvis i hans barndom. Charlie idealiserade ofta Kvinnan, han skulle alltid rädda kvinnan i filmen. Och det är ju hans mamma, förklarar Sara.
Pjäsen Sara har skrivit handlar om när Charlie ska iscensätta historien om sitt liv och sin barndom. Men det blir inte konfliktfritt för honom. Skådespelarensemblen som han ska jobba med tar delvis över och frågorna hopar sig för honom. Hans mamma var förmodligen prostituerad, hon fick syfilis och blev med tiden psykiskt sjuk, ska han låta det vara med i berättelsen?
– Det han inte vill minnas kommer upp, säger Sara som själv gestaltar Chaplin i pjäsen.
Precis inlett repetitionerna
Det var inte självklart att hon skulle spela Chaplin först. När hon prövade några av de klassiska Chaplin-uttrycken framför spegeln fanns dock likheterna där, tyckte hon. Men även om det
är Charlies historia Sara berättar så är det alltså mamman som står i fokus och hon spelas av Örebroskådespelaren Malin Berg. Repetitionerna har ganska nyss inletts.
– Jag är jätteglad över Örebroensemblen. Vi har väldigt fin stämning när vi jobbar, säger Sara.
Musiken betyder mycket
Musiken har stor betydelse i pjäsen. Matti Bye, stumfilmskompositören, har skrivit den men man blandar även in gamla music hall-nummer, det var ju den musiken som Charlie omgavs av på teatrarna i sin barndom. Regissör är Rickard Günther och pjäsen produceras i samarbete med Smålands teater i Jönköping dit pjäsen flyttas i november.