BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Skivan behandlar en mängd olika ämnen, på ett vardagligt sätt beskriver jag särskilda händelser. Den handlar om relationer mellan människor, kanske inte alltid så lyckligt. Det är relationen mellan en liten flicka och en äldre man, mellan två personer varav den ena är psykiskt sjuk och inlagd på sjukhus. Mycket är det en relationsskiva, jag har inspirerats av hur människor relaterar till varandra, berättar Frida Hyvönen.
”Förarbetet är ganska diffust”
Inför arbetet med albumet förberedde hon sig indirekt genom att göra förundersökningar under några år. Sitta ner och skriva började hon med för ett år sedan. Hon fick flera idéer till låtar under våren 2016 och då skrev hon tio stycken. 15–16 dagar spenderades i studion och mixningen skedde under sommaren.
– Oftast kommer jag på uppslag när jag sitter och spelar. Förarbetet är ganska diffust, det handlar om att man upplever saker och pratar med människor. Det är att jag sätter mig ned och jobbar som gör att det blir någonting, förklarar Frida Hyvönen.
Samma miljöer oavsett språk
Artisten har gett ut en låt på svenska tidigare: Champagnetango med Månskensorkestern. Hon tycker inte det är så stor skillnad vad hennes texter handlar om beroende på vilket språk hon skriver på, det är samma människor och miljöer. Hon har låtit översätta en del av sina engelskspråkiga låtar till svenska och det har fungerat bra.
– Jag kände mig förtjust i att skriva på svenska, det var oväntat kul. Det var lite lättare än att skriva på engelska eftersom jag är bättre på svenska. I det engelska språket finns ett motstånd då jag inte alltid vet om någonting betyder det jag tror det gör eller om det finns en undermening i ordet?
Kvinnor och barn har fått ett varmt mottagande av en enad kritikerkår och spås bli en modern klassiker. Aftonbladet, Expressen och DN har med skivan på sina årsbästalistor.
Hur ställer du dig till hyllningarna av albumet?
– Det är inte sådant jag tar för givet, men jag hade hoppats på det. Det som är kul att det skrivs bra om skivan är att då är det fler som lyssnar. Om man inte fick någon respons skulle jag känna att jag var på fel spår. Tanken med att spela från en scen är att kommunicera, om ingen vill ta emot det skulle jag känna att det vore lönlöst.
I artiklar om Kvinnor och barn är det många som har frågat sig om allt hon sjunger om är självbiografiskt, då en del element känns igen från Frida Hyvönens eget liv. Att frågan intresserar tror artisten har att göra med identifikation och nyfikenhet på personen.
– Jag kan inte påstå att det är självbiografiskt, det vore att ljuga. Men det är inspirerat av verkliga händelser. Drivkraften är inte att berätta om mig själv, utan att skriva bra historier. Om det sedan kommer från mig eller inte lägger jag ingen större värdering i.
Skulle vilja ha en fast show
Frida Hyvönen spelar på UKK den 4 och 5 februari. Det är första konserten efter ett ganska långt juluppehåll. Hon kommer att framföra låtarna från Kvinnor och barn med sitt band som är samma som på skivan (Linnea Olsson cello och Amanda Lindgren blås och slagverk).
—Det är en dröm att få spela två dagar i rad. I framtiden skulle jag vilja ha en fast show någonstans, nu får man en smak av hur det skulle kunna vara.