Saxhyttegubben är ett familjeföretag i Hällefors. Det ägs av familjen Agorelius som har hållit på med inköp och rensning av bär sedan 1970-talet för försäljning på torg och i saluhallar. Pelle Agorelius förklarar att idén att tillverka en blåbärsdryck delvis föddes av hälsoskäl.
– Min far är diabetiker och genom att pressa blåbär och pastörisera juicen konserveras den utan sockertillsats vilket passade min far. Vår dryck består av 100 procent bär utan några som helst tillsatser, säger Pelle Agorelius.
Slagit igenom som alkoholfritt
Det har visat sig vara ett vinnande koncept som ligger i tiden. Drycken med namnet ”100 procent blåbär” har fått rykte om sig att vara ett välsmakande alkofritt alternativ till rödvin.
– När kronprinsessan Victoria gifte sig med prins Daniel var vår blåbärsdryck ett alternativ till de franska rödvinerna. Och det har den även varit på en mottagning på den franska ambassaden i Stockholm. Det är väldigt fina bekräftelser för mig som producent, säger Pelle Agorelius.
Råvaran till drycken plockas i markerna runt Hällefors och övriga Bergslagen, alltid färska svenska bär. Blåbären rensas, pressas, pastöriseras och tappas på flaskor i Hällefors för försäljning i livsmedelsbutiker i Mellansverige och på Systembolaget och dess motsvarighet i Norge, Vinmonopolet. Att drycken även nått London, Paris och Milano tackar Pelle Agorelius lite oväntat Konsum Värmland för.
– Vi finns i deras butiker och när de kommer med varubilar hit till Pekåsbutiken i Hällefors kan de stanna till vid vårt musteri och lasta flaskor när de ändå går tomma tillbaka till Karlstad. Konsum Värmland importerar stora mängder livsmedel från Italien via lastbil och när dessa i sin tur går tomma tillbaka till Italien kan de lasta på dryck från oss i Karlstad och ta med till Milano, säger Pelle Agorelius.
Frukten av gott samarbete
Han påpekar att som liten producent av livsmedel gäller det att samarbeta med andra. Bilarna ner till Italien har även med sig produkter från andra producenter.
– Ensam är inte stark. För att komma ut på export så får kostnaderna för frakt och administration inte vara för höga. Vi småproducenter måste gå ihop för att fylla en bil så det blir lönsamt, säger Pelle Agorelius.
Just till Italien åker han en fem, sex gånger per år för att marknadsföra produkten där nere. I Milano säljs blåbärsdrycken i delikatessbutiken Björk, som trots sitt svenska namn har italienska ägare. Samma ägare driver också en restaurang i Milano där Rebecca Varjomaa från Grythyttan är kökschef. Björk Swedish Brasserie finns även i Aosta i norra Italien med råvaror från Sverige.
– Italienska TV3 var och filmade i restaurangen och i inslaget provade journalisten älgbiff från Bergslagen med blåbärsdryck till. Det var fin reklam för vår produkt, säger Pelle Agorelius.
Blåbär slår lingon med hästlängder
Företaget Saxhyttegubben tillverkar även lingondryck enligt samma princip som med blåbärsdrycken. Relationen mellan de båda bärdryckerna är ungefär att det säljs fem flaskor blåbär på en flaska lingon. Pelle Agorelius tror starkt på att livsmedelsproduktionen har en framtid i Hällefors.
– Jag hoppas att fler inser vilken potential det finns i att driva livsmedelsföretag här i Bergslagen. Man behöver inte vara lokaliserad i storstadsregionerna för att lyckas vare sig i Sverige eller utomlands, säger Pelle Agorelius.