– Hon var den här sockersöta popstjärnan från Mickey Mouse Club, som kom med den här fantastiska låten. Sedan gick det väldigt snabbt, plötsligt var intresset för henne enormt, säger han.
Åtta år senare: de bruna ögonen tittar rakt in i kameran, blicken lite trött men trotsig. Halva huvudet är rakat, det resterande håret på väg bort. Bilderna på den skalliga Britney Spears kablas snart ut över världen – för allt som Britney Spears gör är intressant. Ända sedan genombrottet har hon konstant följts av medierna. Det skrivs artiklar varenda dag. Att den tidens mest framgångsrika artist nu verkar vara på väg in i någon slags kollaps är nästan för bra för att vara sant för skvallerpressen. Och året som följer bjuder på ännu mer en bara en rakad skalle – Britney Spears bryter upp från kärleken Kevin Federline, hon förlorar tillfälligt vårdnaden över deras två barn, hon åker in och ut på rehab. Kulmen nås kanske den där januari dagen 2008, när världen återigen får bevittna hennes totala fall – hon bärs ut från sitt hus fastspänd på en bår, och förs raka vägen till psykakuten. Fansen vänder henne dock aldrig ryggen. Och Britney Spears reser sig. Bara ett drygt år senare släpper hon plattan Circus, och åker på en världsturné som besöks av nästan en miljon människor.
– Paradoxalt nog skulle hon nog inte ha varit så intressant för så många om hon inte kollapsat, det tryggade hennes fortsatta karriär. Alla älskar en comeback. På samma sätt som hennes fall var så fascinerande, man gillar den berättelsen också, hur någon som är en Disneystjärna kan kuka ur så. Vi vill att det ska gå dåligt för dem, i synnerhet om det är en ung, kristen tjej med tindrande ögon, säger Fredrik Strage.
Håret en symbol
Förutom att skvallerpressen skriver mer än aldrig förr ändras också bilden av vem Britney är. Hon som tidigare ansetts på sin höjd tvådimensionell – familjeflickan å ena sida och den utmanande å andra – får betydligt fler dimensioner. Det fallna håret blir en symbol. En symbol för frigörelse, en symbol för att bryta sig loss från förväntningar, från vem hon måste vara som kvinnlig soloartist. I dag, drygt åtta år senare, är bilden av den rakade Britney Spears fortfarande fastetsad hos många. För Py Huss Wallin har den till och med inspirerat till pjäsen Britney som har premiär på Turteatern i Kärrtorp i södra Stockholm senare i höst.
– Jag började fundera över det, hur det kom sig att den bilden har fastnat så. Det gjorde mig nyfiken på Britney Spears som person, och när jag började läsa vad som skrivits de senaste åren insåg jag att intresset för henne har varit konstant, särskilt i USA. Hon är megastor där fortfarande. Och mycket tror jag att det har att göra med just hennes krasch, och att hon efter den bara har kört på, säger Py Huss Wallin.
Många väntade sig att det skulle sluta på ett annat sätt. Att hon aldrig skulle hämta sig efter åren 2007–2008. Det fanns till och med en sajt där man kunde satsa pengar på Britneys dödsdatum. Men Britney lever i allra högsta grad. Hon har fortsatt att släppa skivor, att turnéra, hon har satt upp en show i Las Vegas, och för bara några veckor sedan kom hennes nionde album Glory. Py Huss Wallin menar att det därför inte är konstigt att Britney Spears för många har blivit en feministisk ikon.
– Att trots den enorma krisen ta sig tillbaka med sådan kraft, och att fortsätta köra sig grej, trots all häxjakt, trots den enorma exploateringen, tror jag har varit oerhört inspirerande för många. Hon börjar bli en slags ikon för att hon är en sådan överlevare, som ändå fortsätter att provocera.
För även om Britney Spears har mängder med trogna fans så provocerar hon nästan oavsett vad hon gör. Hennes kropp är fel, hennes kläder är för små, hennes dans för vulgär. Och dessutom – hon står inte för något. Till skillnad från en artist som Beyoncé tar Britney Spears aldrig ställning. Att hon är en feministisk ikon är knappast något hon har blivit tack vare saker hon har sagt, utan snarare tack vare saker hon har gjort.
– Egentligen är hon bara en klassisk idol, men det är lite det roliga med henne, att hon är som många snubbar. Ingen förväntar sig att Justin Bieber ska vara politisk, det räcker att han kör sig grej, och det är ju det Britney Spears gör också. Hon har skitsmå kläder, hon lägger upp bilder på cupcakes och på sina barn. Hon är den hon är, säger Py Huss Wallin.
Och dessutom – hon flippade ur. Och på så sätt bidrog hon till en annan tolerans för kvinnliga artister som inte bara är skötsamma, tror Fredrik Strage.
– Hon var föregångare till en hel generation kaotiska brudar. De senaste åren är det artister som Rihanna och Miley Cyrus som har varit vår tids motsvarighet till Rolling Stones, vi har haft fler kvinnliga Pete Dohertys än manliga. I synnerhet Rihanna har kommit undan med sådant som skulle ha inneburit slutet för hennes karriär om det skett under 80-talet. Britney Spears har varit lite som en plog som plöjt sönder murar.