BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Ja, vi är tillbaka i punkens do-it-yourself-attityd. Men, det innebär också en frihet att göra som vi vill. Vi är ju ändå 50 nu så vi kan bestämma själv, säger Henrik Brodin.
Och Brända barn låter som förr. Eller?
– Soundet är sig likt. Energin finns kvar, även om vi inte är lika allvarliga. Vi har lite mer distans i dag, säger Anders Brodin.
– Vår nya producent, Martin Rössel, har också förvaltat vårt sound och tagit det in i nutiden, fortsätter han.
– Dessutom har han totalkoll på all teknik. Själv har vi ju ingen koll. Vi har ju inte satt en fot i en skivstudio på 30 år, säger Henrik Brodin.
”Årets bästa skiva”
Brända Barn var det kanske hetaste bandet som kom fram i samband med punkvågen i Sundsvall i slutet av 70-talet. Debutplattan Allt står i lågor hyllades och utsågs bland annat till årets bästa skiva i tidningen Schlager. Men när bandet till synes stod på topp splittrades man plötsligt 1984.
Sedan dess har de återförenats några gånger för enstaka spelningar och i samband med 30-årsjubileet gjordes, förutom spelningar, även en samlingsbox med en nyinspelad singel.
– Det kom mycket folk till spelningarna och det kändes att Brända Barn hade levt kvar i folks hjärtan och att vi hade betytt något för många. Till exempel skrev Peter Birro en inledningstext om oss till boxen som gjorde mig rörd, säger Anders Brodin.
Boxen, som var tänkt som ett slags avslut, blev i stället början på något nytt. Brända barn upptäckte att de fortfarande var hungriga. Tanken växte fram på att göra något nytt.
– Att vi är medelålders innebär också att vi har tid, och möjlighet att satsa på det här, säger Anders Brodin.
Äldre och snällare
Energin finns också kvar och Brända barn är ett erkänt sevärt liveband. Däremot har de, enligt dem själva blivit snällare med åren.
– Jag såg oss aldrig som unga och arga, snarare var vi unga och förvirrade, mer poetiska och sökande, säger Henrik Brodin.
Brända Barn föddes i samband med punkvågen i slutet av 1970-talet. Bröderna Brodin flyttade till Sundsvall 1977 och drogs snabbt till punken och den framväxande musikrörelsen kring Musikforum i de gamla hamnmagasinen som i dag är Kulturmagasinet.
– Det var genom musikintresset som vi fick vänner och en dag var det någon som frågade om jag inte ville sjunga i ett band. På den vägen är det, säger Anders Brodin.
Starka kommersiella krafter
Bröderna börjar prata musik och tar upp inspirationskällor som Clash, Paul Weller, Joy Division och Simple Minds.
– Punken var ett uppvaknande för musiklivet. Vi skulle behöva en liknande rörelse i dag men det kommer aldrig att hända, de kommersiella krafterna är alldeles för starka.
På nya skivan finns låtar som Över bron som handlar om den ökade polariseringen i samhället och Nödvändigt ont som kommenterar flyktingkrisen. Ändå svarar båda svarar nej på frågan om Brända Barn är politiska.
– Snarare samhällsengagerade. Texterna är viktiga och vi vill fortfarande spegla vår samtid, säger Anders Brodin.
På lördag spelar Brända Barn på Aveny. Förstärkta med gitarristen Sten Boberg från Lolita Pop lovar bröderna Brodin att låta tyngre än någonsin.
– Det ska bli grymt kul.
Henrik Brodin berättar att han har träffat skådespelaren Rolf Lassgård på tåget och gett honom en skiva.
– Lyssna på hög volym, sade jag till honom.