De kan konstatera att mansdominansen på Sveriges tio största festivalscener under den perioden har minskat från 79 till 69 procent.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Samtidigt konstaterar de att skillnaderna är stora i hur olika festivaler gör sina bokningar.
Stockholm music and arts är den enda av de större festivalerna som under hela perioden har bokat jämställt. Flera festivaler, som Popaganda, Storsjöyran, Urkult och Way out west har aktivt arbetat för att minska mansdominansen på sina scener och också åstadkommit förändringar. Men sedan finns det en grupp som fortfarande bokar över 80 procent manliga akter. Där återfinns Bråvalla, tillsammans med Sweden rock, Emmaboda och Summerburst.
"Påverkar utvecklingen"
Men ett jämställt artistfält på festivaler är viktigt, menar Kristina Wicksell.
– Festivalerna påverkar hur hela musikbranschen utvecklas. Om det inte finns kvinnliga förebilder i dag, så kommer det att bli mindre tillväxt på kvinnliga artister. Där vet vi att det påverkar vilka som syns på festivalscenerna, säger hon.
Jämställd festival för också en dialog med de festivaler vars akter de räknar. Och det finns några vanliga motargument som de brukar stöta på.
– Många säger att det är ett branschproblem som de som enskild festivalarrangör inte kan rå på. Men vi menar att festivalerna själva är en del av branschen och om alla skyller på varandra så kommer det inte att ske någon förändring, säger hon.
Ett annat vanligt argument är att festivalerna fokuserar på vad som är bra och populär musik när de bokar – inte på kön.
– Men vi är inte objektiva när vi bedömer musik. Det finns jättemycket forskning som visar det. Det finns ett dominerande synsätt där det manliga perspektivet värderas högre och där kvinnor bedöms hårdare utifrån hur de spelar och vilken musik de skapar, förklarar hon.
Känner inget större hopp
De flesta festivaler bokar utifrån bokningsbolagen och deras utbud. Där är fördelningen mellan manliga respektive kvinnliga akter ungefär 80 procent mot 20 – samma fördelning som sedan slår igenom i exempelvis Bråvallas artistfält.
– Men frågar man bokningsbolagen så skyller de i sin tur på festivalernas efterfrågan, säger Kristina Wicksell.
Hon känner inget större hopp om bättring inför nästa år heller när det gäller Bråvalla och deras bokningar.
– Nej, tyvärr. De hänvisar till att de inte kan påverka de här sakerna, utan det beror på branschen i stort. Och jag tror tyvärr att så länge de har den inställningen, så kommer det inte att förändras så mycket.
Blivit en ökad medvetenhet
Organisationen Jämställd festival arbetar också med intervjuer, föreläsningar och workshopar för att samla och sprida kunskap, både bland arrangörer, publik och artister. Och de upplever att det finns en ökad medvetenhet kring den här frågan.
När det gäller genustänk på festivaler är frågan om representation dock bara en liten del.
– Vi hoppas ju att man ska börja diskutera jämställdhet lite bredare och ta upp sådant som gager, bemötande, sexism och trygghet för alla besökare, säger Kristina Wicksell.
Diskussionen om trygghet och säkerhet har nu blossat upp stort efter fem anmälningar om våldtäkter, en gällande våldtäktsförsök och ett drygt tiotal om sexuella ofredanden på årets Bråvallafestival, och dessutom en rad anmälda sexuella ofredanden på andra festivaler nyligen.
Men hur bra festivalerna jobbar med dessa frågor tenderar att gå hand i hand med hur bokningarna ser ut, menar organisationen.
– De festivaler som pratar om jämställda bokningar, de är bättre på att arbeta med jämställdhet även på andra plan, säger Kristina Wicksell.
ETC Norrköping har sökt Bråvallaarrangören FKP Scorpios pressansvariga Kajsa Apelqvist för en kommentar.