Det är en konst att ta en uttjatad genre och skapa något som känns fräscht och nytt. Samtidigt är det den utmaning nästan alla filmskapare står inför varje gång de går till jobbet. High school- respektive bästiskomedierna är två genrer som trots begränsat nytänkande fortsätter leverera filmer. Ändå är det där dessa två möts som vi hittar ”Booksmart” – den skildrar två tonårstjejers vänskap under det sista dygnet i skolan.
Tonen sätts direkt, med klistermärken (Warren 2020), Volvo och val av idoler (Malala, Ginsburg): vi är hemma hos en liberal amerikansk PK-familj. Molly laddar med affirmationspepp på ljudbok redan före frukost. Hon har satsat allt på skolan medan klasskompisarna har partajat – och i höst väntar belöningen: att få börja på Yaleuniversitetet. Med sig har hon parhästen Amy, som drömmer om att våga ragga upp skejt-bruden Ryan och som ska tillbringa sommaren i Botswana i ett biståndsprojekt innan hon börjar på nästan lika ansedda Columbia.
Medan Molly grammatik-korrigerar toaklotter (<3!) hör hon hur tre av skolans slackers diskuterar sina höstplaner: Yale, Stanford, jobb på Google. Plötsligt rasar hennes värld samman – kan man festa i tre år och ÄNDÅ gå samma ljusa framtid till mötes? Har hon och Amy offrat en central del av ungdomsåren helt i onödan? Hon bestämmer sig för att de ska ta igen fyra års missat partande på en kväll – innan de två skiljs åt – och får med sig en motvillig Amy på planerna.
Eftersom många filmskapare – och vi med dem – vill nedstiga i ungdomens våndor, rus och längtan igen är high school-miljön bekant. Det är sportfånar, hippiebrudar, hunkar, rikingar och teaterälskande hbtq-personer om vartannat. Och visst känns en hel del av tematiken igen från andra filmer, som sökandet efter kärlek (sex) och funderingarna kring vem man vill vara och vad man ska göra med sitt liv. Men det är i ”Booksmart” gjort med hjärna, hjärta och glimten i ögat. Att debuterande regissören Olivia Wilde (annars mest känd som skådis i ”OC” och ”House”) har inspirerats av såväl ”Clueless” som ”Bridesmaids” är både tydligt och välkommet.
Dialogen är rapp och full av roliga referenser till politiken och populärkulturen. Det märks att manusförfattarna (med meriter från bland annat ”Black-ish” och ”The spy who dumped me”) både minns sin egen tonårstid och har fattat hur dagens ungdom har det.
Filmen har en hel del roliga småroller, som Jessica Williams som läraren miss Fine och Lisa Kudrow som Amys mamma. Men trots gästande vuxenkändisar är det ungdomarna som står i centrum. Det berättas på deras premisser och det är de unga skådisarna som stjäl showen – många karaktärer är underbara överdrifter av klassiska typer. Huvudrollsduon Beanie Feldstein och Kaitlyn Dever har en otrolig kemi i sin skildring av två nördar som för en gångs skull har strålkastarljuset på sig. Det är oemotståndligt charmigt.
”Booksmart” börjar oerhört lovande, har en transportsträcka i mitten och hamnar i en klassiskt amerikansk ”sensmoral och sentimentalitet”-fest på slutet. Men det är ändå ett modernt tillskott i en trött genre – och en av de filmer som lockat mest till skratt i år.