I förra veckan kom också beskedet att Bonnier köper tidningen Dagens Samhälle. Tidningen har hittills getts ut av och ägts av Sveriges kommuner och landsting och har fokuserat på debatt och bevakning av offentlig sektor.
– Dagens samhälle har i alla år haft en stabil ekonomisk situation, men tidningsbranschen står inför stora utmaningar med en digital omställning och en tuff annonsmarknad. För att skapa stabila förutsättningar för tidningen som är betydelsefull för kommunerna och regionerna så sa vi att om det finns någon som kan äga och utveckla tidningen så ska vi sälja. Och så landade vi i den här affären, säger Anders Henriksson (S), andre vice ordförande i SKL om beslutet att sälja tidningen.
Vad säger du om att Dagens Samhälle nu blir privatägd och att ägarkoncentrationen på svensk mediemarknad ökar ytterligare?
– I ett större perspektiv så är mångfalden viktig att värna. Det är en allmän diskussion. Men i det här fallet så har ägarkoncentrationen inte funnit med i våra tankar. Nu handlar det om att ge tidningen de bästa förutsättningarna, säger Anders Henriksson.
Ute efter synergieffekter
Peter Fellman är chefredaktör på Dagens Industri och affärschef för Bonnierägda DI-gruppen, där Dagens samhälle nu kommer att ingå. Han menar att köpet av tidningen handlar om att göra den starkare.
– Det är otroligt viktigt i det läge som kommunerna befinner sig, med en pressad ekonomisk situation, att det finns en stark medieröst som kan lyfta de här frågorna i den allmänna debatten. Där tror vi att vi kan vara en bättre ägare som kan tillföra resurser och göra Dagens Samhälle till en god affär, vilket den inte riktigt är idag, säger han.
När Bonnier köpte Mittmedia talades det om vissa synergieffekter som kan spara pengar. Finns det sådana även i köpet av Dagens Samhälle?
– Naturligtvis finns det synergieffekter där Dagens Samhälle kan jacka i den struktur som redan finns för Dagens Industri och DI-gruppen. Det handlar framför allt om viss överlappning i det kommersiella och det administrativa. Men de delarna får vi återkomma till.
Är det någon skillnad att driva Dagens Industri, som riktar sig till näringslivet, och Dagens Samhälle, som riktar sig till offentlig sektor?
– Faktum är att Dagens Samhälle skapades som en DI-kopia fast riktad till offentlig sektor, så det finns ett stort släktskap i hur tidningarna kommunicerar och skriver. Vi ser att Dagens Samhälle smälter in bra i DI-gruppen.
Med köpet av Dagens samhälle så ökar ägarkoncentrationen på svensk mediemarknad ytterligare. Vad tänker du om det?
– Tidningarna befinner sig i en ny verklighet där de är mer konkurrensutsatta än någonsin av Facebook och andra amerikanska plattformar som tar det utrymme och den annonsmarknad som tidningarna tidigare har haft. När det gäller Dagens Samhälle och Mittmedia så hade alternativet till ägarkoncentration varit att de inte hade fortsatt att existera. Då är det här 100 gånger bättre. I dagens läge behövs det en kritisk massa, en viss mängd resurser, för att driva tidning, framför allt när det gäller den digitala utvecklingen som kostar mycket pengar. Det klarar inte de här titlarna att göra ensamma. Tyvärr, säger Peter Fellman.
”Viktigt värna mångfalden”
Vänsterpartiet i SKL lade fram ett förslag om att göra Dagens samhälle medlemsfinansierad för att på det sättet förbättra ekonomin och för att göra det möjligt för SKL att behålla tidningen. Men det förslaget fick ingen majoritet i styrelsen.
Vasiliki Tsouplaki, kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet beklagar att tidningen nu går över från SKL till Bonnier.
– Men det är en tuff ekonomisk situation som är bakgrunden till affären och jag har full förståelse för att SKL:s medlemmar inte orkar med att dra i det när kommuner och regioner kämpar med en tuff ekonomisk verklighet, säger hon.
Kulturmininster Amanda Lind (MP) säger att regeringen följer medieutvecklingen noga.
– Det är viktigt att värna mångfalden av titlar i Sverige och journalistik i hela Sverige. För att stärka journalistiken i hela landet har regeringen bland annat stärkt mediestödet och sänkt momsen på tidningar som man läser digitalt, så att det ska bli billigare för utgivarna. Genom att följa utvecklingen och stärka medierna i Sverige, agerar vi för att värna mångfalden av både titlar och ägare på svensk mediemarknad, säger hon till Dagens ETC.