– Det intressanta är hur Spotify har lyckats görs sig till en symbol för så mycket, när det egentligen bara är en digital distributionskanal, säger Pelle Snickars.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vem styr?
Bokens titel syftar på att enhörning inom it-branschen används som benämning på ett nystartat teknikföretag som värderats till mer än en miljard kronor. Det är mycket pengar och få företag når dit. Att svenska Spotify, som enligt vissa kännare kan värderas till minst 200 miljarder dollar, med marginal kvalar in där har gett bolaget en hyllningskår som innefattar både politiker och medialt stöd.
Men enligt forskar- och författarparet bakom ”Den svenska enhörningen” så finns det mycket att undra över. Som var makten över företaget egentligen ligger.
– Det är mycket som talar för att det är riskkapitalbolagen som har gått in med pengar som styr över utvecklingen – inte de båda grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon, säger Pelle Snickars.
Ett redan känt faktum är att det högt värderade företaget, som för några dagar sedan tog klivet in på börsen, aldrig har gjort så mycket som en krona i vinst. Något som Pelle Snickars är en varningssignal värd att ta på allvar.
– Det är obegripligt i sig att ett företag som har 70 miljoner betalande prenumeranter inte tjänar några pengar. Men det är en del i hela den nya digitala företagsstruktur som vuxit fram, där bransch ligger inbäddad i bransch så att det till slut är svårt att veta vad som är vad. Spotify är ett kulturföretag men har samtidigt har blivit ett spekulationsobjekt, säger han.
Pengar tillbaka
”Den svenska enhörningen” lyfter fram hur mycket Spotifys utveckling har handlat om skicklig marknadsföring. Det som har hållit bolaget flytande och gjort tillväxten möjlig är återkommande stöd från riskkapitalbolag. Det är också här som författarna till boken ser risken för att framgångssagan kan komma att få ett abrupt slut.
– Hur länge kommer riskkapitalbolagen att fortsätta satsa pengar i bolaget utan att det ger någon vinst tillbaka? undrar Pelle Snickars.
Gammal modell
Han pekar på att flera andra likartade företag tjänar pengar på sin verksamhet. Netflix gör det. Storytel har gjort det ibland. Att Spotify inte lyckats förklarar han delvis med en affärsmodell som är mycket svensk, och som kan ha passerat sitt bäst före-datum.
– Spotify har hållit fast vid den gratismodell som var gångbar när bolaget bildades under 00-talet, men sedan dess har det hänt mycket och användarna i dag är beredda att betala för sig på ett helt annat sätt, säger Pelle Snickars.
För Spotify kan det vara så illa att de den dagen de faktiskt börjar tjäna pengar hamnar i en omöjlig återvändsgränd.
– För att kunna tillhandahålla all musik som produceras är de beroende av sina avtal med musikbolagen. Men den dagen Spotify går med vinst så kommer de bolagen att kräva mer betalt för sina licenser, vilket kommer att leda till att bolaget sitter fast i en situation där alla pengar de får in går ut igen, konstaterar Pelle Snickars.
Skapade bakgrund
Spotifys grundare har försett sig med en bakgrundshistoria som passar rollen som kulturföretag, där den officiella bilden är att det skapades av två musikentusiaster som också var skickliga programmerare. Den bilden slår författarna till ”Den svenska enhörningen” hål på och visar att de två grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzons gemensamma bakgrund fanns i den digitala reklamvärlden. Grunden till Spotify var, enligt författarna, att sälja annonser. Att det var musiken som blev lockbetet var närmast en slump.
Att den i stora delar fabricerade framgångssagan efter tolv år har nått sådana enorma dimensioner beror enligt Pelle Snickars också till viss del på att omvärlden har valt att tro på den och sälja den vidare.
– Det finns en uppsjö av artiklar om Spotify, men när det kommer till granskningen av bolagets ekonomi så finns det inte mycket. Man kan också tycka att politikerna som i tid och otid har lyft fram Spotify som ett framtida svenskt storföretag, hade kunnat vara mer kritiska. Som det är nu har de nästan kramat ihjäl dem, säger han.
”Den svenska enhörningen” är på många sätt just detta, en kritisk granskning. Men enligt Pelle Snickars betyder inte det att han är skeptisk till bolaget som sådant.
– Jag gillar Spotify och tycker att den tjänst som de erbjuder är bra. De problem jag ser kring dem är på många sätt vad som gäller för den digitala branschen som helhet.