Ellekari Sander kör genom livet i hög fart och med många tvära kast. Tekniken kan hon ha med sig från sin barndom, då hon satsade stenhårt på konståkning på skridskor.
– Det var föräldrar i klubben som trodde att det var mina föräldrar som tvingade mig att träna på mornarna innan jag gick till skolan. Men det var tvärtom jag som bråkade och tjurade om jag inte fick göra det, berättar hon.
Satsade helhjärtat på musiken
Den hårda träningen blev kanske för hård och som trettonåring fick Ellekari lägga skridskorna på hyllan, sedan en ryggskada hade satt stopp för en karriär på isen. Ellekari, som var uppvuxen med en jazzmusiker till pappa, satsade nu lika helhjärtat på musiken.
– Det är så jag gör saker, det jag vill ägna mig åt vill jag också göra ordentligt, säger hon.
Ellekari Sander började sin musikkarriär som tonåring inom punken, men gick sedan vidare till pop. Hon startade egna gruppen The Tiny som hon i tio år arbetade intensivt med. Ett krävande turnéliv samtidigt som hon var gravid med sitt första barn slutade med en sjukhusvistelse i Frankrike som sedan följdes av en sjukskrivning och ett långt sånguppehåll.
Bokade studio direkt
När Mathias Landaeus bad henne komma till Lund för att spela med hans trio på jazzklubben Underground i Lund, så var det en sång- och musiksugen Ellekari Sander som tackade ja.
– Jag hade gått hemma med mitt barn och nästan inte sjungit något på två år. När jag fick stå på scen igen så kändes allt så roligt, berättar hon.
Mötet mellan Ellekari Sander och musikerna Mathias Landaeus, Johnny Åhman och Jonas Holgersson blev också en fullträff. De fyra kände sig genast samstämmiga och bokade mer eller mindre omgående tid i Gula studion i Malmö för att spela in en skiva under det gemensamma gruppnamnet The Other Woman.
Resultatet: renodlad jazzskiva
De kom till studion ett halvår senare, nästan utan att ha repeterat och spelade in skivan inför både publik och ett filmteam som dokumenterade det hela.
– Vi hade knappt hunnit ses eftersom vi bor på lite olika håll och alla dessutom var uppbokade på andra saker. Men hälften av de låtar vi spelade in blev bra och räckte till en skiva, berättar Ellekari Sander.
Resultatet är en renodlad jazzskiva med låtar från 30-talet.
– Det verkar som om många förväntar sig en nyskapande platta, men de blir kanske besvikna. Det vi har spelat in är tveklöst klassisk jazz utan självförverkligande solon. Jag gillar att sjunga låtar och jazzen var ju den tidens pop, säger Ellekari Sander.
En av låtarna från Sing är dessutom med på FI:s valskiva som släpptes för omkring en vecka sedan.