BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Sagor och myter viktiga influenser
Bror Hjorths hus har profilerat sig på att visa konst som är familjetillvänd och tilltalar barn. Agneta Flock betraktar inte sina verk som särskilt barntillvända, men berättar att hon i en del av sitt skapande har tagit stort intryck av barnboksillustratörer som exempelvis av Elsa Beskow och brittiska föregångare i samma genre.
– Men sagor och myter har något att säga till människor i alla åldrar, de är arketyper för företeelser i det mänskliga livet.
– Men visst är det så att många barn tycker om mina bilder. Det har hänt att barn har gråtit för att de inte får vara kvar på mina utställningar ibland.
Internationell med textilskulpturer
I början av sin karriär, och en lång tid efter att hon hade avslutat sin utbildning, jobbade Agneta Flock nästan enbart med textil konst. När hon gick ut Konstfack gjorde hon något av en succé på sin första utställning, med en textil skulptur av en sammetsdjungel. Med den ville hon återkalla minnet av Thailand, där hon som liten hade bott med sin familj – pappan arbetade som Unescos utsände – och upplevt tropisk växtlighet. Textila skulpturer var något nytt och Agneta Flocks verk visades i Frankrike och New York.
Men sedan blev det osäkert – beställningarna var inte tillräckligt många och Agneta kom fram till att det var svårt att arbeta med något som både tog så lång tid och var så tungt som textila skulpturer.
I Sverige gjorde hon under en längre period mest vävkonstverk som hänger i olika offentliga miljöer.
– Jag gör allt arbete från grunden, jag spinner och färgar garnet själv innan jag väver. Det tar tid och jag är noggrann.
Samtidigt började hon hitta tillbaka till ett annat och betydligt snabbare uttryckssätt – pappersklipp.
– Det var med mina pappersklipp som jag från början sökte till och kom in på Konstfack. Jag klippte alltså ut bilder på fri hand ur papper. Men när jag kom in valde jag den textila linjen. Jag fick höra att då klarade man sig alltid.
Stämde det?
– Nej, det gjorde det inte. Det har ibland varit långt mellan uppdragen. Så man kan säga att det var ett sätt att rätta munnen efter matsäcken att börja med klippen igen. Sax och papper kan man ha med sig vart som helst.
Stor i Japan
Sedan dess har Agneta Flock revanscherat sig när det gäller pappersklippen. Under en period berättade hon sagor för barn på bibliotek, där hon samtidigt lät dem se på medan ett konstverk växte fram. Senare utvecklades det hela till barnprogrammet Sagosaxen som visades på SVT som barnprogram. Och i Japan exploderade intresset för hennes konst efter att japansk tv hade gjort en dokumentär om Agneta Flock och hennes papperskonst. Nu befinner sig flera av verken på en turnerande utställning i Japan, som hittills har setts av 60 000 betalande besökare.
– I dag kan jag bli igenkänd om jag går omkring i ett varuhus i Japan. Så stort har det blivit, säger
Agneta Flock.
Men även om den japanska publiken främst intresserar sig för papperskonsten försöker hon hela tiden att balansera så att hon också får utrymme att arbeta med textil. Vid sitt senaste besök gjorde hon till exempel studiebesök för att fördjupa sig i japansk växtfärgning.
– Textil konst har uppfattats som konsthantverk och nedvärderats i förhållande till annan konst. Så tycker jag nog att det är fortfarande.