Bistra tider för kulturen när priserna skjuter i höjden
Bild: Christian Egefur
Dagens ETC
Kultur och nöje blir dyrare samtidigt som kunderna har mindre i plånböckerna att handla för. Antikvariat Röde orm i Göteborg befinner sig mitt i ett stålbad samtidigt som en del underhållningsjättar inte tycks påverkas alls.
I december steg inflationen i Sverige till 10,2 procent. Ekonomin bedöms vara i en lågkonjunktur samtidigt som arbetslösheten ökar.
Siffror från SCB:s konsumentprisindex visar att i december sköt en del kostnader inom kultur och nöje i höjden, samtidigt som just underhållning tycks vara något människor drar in på tidigt när de får mindre pengar i plånböckerna.
På fallrepet sedan internet
Robert Geffre på antikvariatet Röde Orm i Göteborg står nästan inbyggd i ett fort av staplade böcker. Han suckar tungt åt det ekonomiska läget.
– Jag har jobbat här i nästan två decennier och har hållit på med böcker i hela mitt liv. Konjunkturer och var på året vi befinner oss påverkar på en gång. Vi såg i år den sämsta julhandeln någonsin. Och det var inte bara här, utan överallt i branschen, säger Robert.
Den lilla bjällran vid entrén plingar ändå till och en dam stiger in och frågar om böcker om Spanien.
En till kund tittar in under pratstunden, men det är långt ifrån tillräckligt. Att det tuffa ekonomiska läget kommer direkt efter pandemin underlättar inte heller, säger Robert Geffre.
– Då såg vi att försäljningen i den fysiska butiken sjönk men kompenserades något på nätet. Men fysiska böcker har ju varit på fallrepet sedan internet kom ungefär, säger Robert Geffre med ett snett leende.
Hur illa är det? Är det risk att ni får kasta in handduken?
– Vi finns kvar! Det här är en verksamhet som alltid fått ekonomer att rulla med ögonen. De tycker att det är galet, för det funkar inte som business ska göra år 2023. Någonstans har vi fötterna kvar i 1800-talet. Vårt inflöde är större än försäljningen och jag kan stå på lagret och gräva upp en kasse vi köpte in för åtta år sedan.
Så ni är inte lika känsliga?
– Jo, vi är det. Men verksamheten är inte alltid rationell. I vanliga fall får julhandeln oss att överleva nästkommande månader som alltid är tuffa, inte minst i år. Men vi ska finnas kvar ändå.
Röde orm har funnits i Haga i ungefär 25 år. Innan dess låg det ett annat antikvariat i lokalerna.
– Skulle Albert och Herbert återuppstå här i Haga så skulle de känna igen sig här inne, men inte ute på gatan med kaffe latte och babykläder. Här inne finns en bit av det gamla liksom kvar, säger Robert Geffre och tycks ändå glädjas lite av den tanken.
Albert och Herbert var Sten-Åke Cederhöks och Tomas von Brömssens älskade skrothandlare i tv-serie och julkalendern med samma namn. De bodde i just Haga.
Streamingtjänster gör vinst
Ett stående råd från privatekonomer för att spara på slantarna är att se över abonnemang och prenumerationer som drar pengar varje månad. Däribland streamingtjänster. De abonnemangen har dessutom ökat i pris under en längre tid. Under det senaste året har hälften av de mest populära abonnemangen blivit dyrare och Netflix, Spotify, Disney+, Viaplay med fler har samtliga ökat priset med mellan tio och 20 kronor per månad. Men enligt streamingexperten Jonas Birme är inflationen inte den huvudsakliga anledningen bakom prisökningen. Han menar att den relativt nya marknaden nu tagit klivet in i nästa fas.
– Priserna har varit låga, man har fokuserat på tillväxt. Nu svänger det helt enkelt över till att man börjar göra vinst och tjäna pengar på detta, säger Jonas Birme till SVT.
2,3 tjänster per hushåll
I strömmandet syns dock ingen nedgång i statistiken. I alla fall inte än. Det genomsnittliga svenska hushållet har tillgång till cirka 2,3 streamingtjänster och samma siffra låg år 2020 på 2,1 visar en undersökning som Mediamätning i Skandinavien (MMS) har gjort. Strömmandet av filmer, tv-serier och onlinevideo hade under fjolårets fjärde kvartal en räckvidd på 92 procent i åldrarna 9–99 år, jämfört med 2020 då siffran låg på 90 procent. Anledningen till att det ökar är för att fler grupper över 50 års ålder hittat till tjänster som tidigare bara använts av yngre.
Har du fått dra ner på kostnader inom kultur och nöje i inflationen?
Josefine Oja
Sjuksköterska, Umeå
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag läser mest böcker och köper mycket second hand. Jag har just flyttat till en lägenhet där elen ingår i hyran, så jag har inte behövt dra ner på streamingtjänster eller så.
Mats-Ola Persson
Utvecklare, Kungälv
– Njaej. Jag använder själv inte Netflix eller några sådana saker. Men jag jag går fortfarande på konserter. Jag är kanske inte den största kulturkonsumenten, men jag fortsätter läsa och köpa böcker.
Lina Nilsson
Student, Arvika
– Jag är student, så jag konsumerade generellt ganska lite från början. Men nu blir det ingen bio eller något sådant. Man har inte råd utan får prioritera och vara lite mer försiktig med pengarna.
Johan Uddstrand
Utvecklare inom it, Stockholm
– Nej, jag har inte dragit ner på något. Jag går på konserter och vi har streamingtjänster i familjen. Jag har inte så mycket onödigt och har för hög lön för att behöva dra ner. Jag har den kultur jag vill ha.
Ines Gustafsson
Student, Bollebygd
– Jag har väl dragit ner lite på utekvällar, men nog inget annat. Vi har Netflix och HBO hemma, men jag kollar egentligen inte så mycket. Så det räcker gott för mig.